• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 24, شماره 94
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 24, شماره 94
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش اقتصادی نمایندگی های دیپلماتیک در توسعه صادرات

    (ندگان)پدیدآور
    فرجی دیزجی, سجادپور سلیمی, حمید رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.191 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه به بررسی تأثیر متغیر‌های مختلف با تأکید بر نقش دیپلماسی اقتصادی  در قالب ایجاد اشکال مختلف دفاتر نمایندگی دیپلماتیک و همچنین پیمان‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه، بر جریان مبادلات تجاری می‌پردازد. به این منظور شکل بسط‌یافته مدل جاذبه تجارت با استفاده از روش داده‌های مقطعی برای 50 کشور و طی دوره 2012-2016 تخمین زده شده است. علاوه بر آن، این مقاله با تفکیک صادرات نفتی و محصولات مشتقه آن از سایر کالاهای صادراتی،  امکان مطالعه و بررسی دقیق‌تر ساختار تجاری کشورهای صادر‌کننده نفت را فراهم آورده است. نتایج نشان می‌دهد که عضویت در سازمان تجارت جهانی در کنار پیمان‌های تجاری چندجانبه، همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. همچنین با توجه به سلطه چند ارز در جریان تجاری کشورها، هنوز پیمان‌های پولی از اهمیت معناداری برخوردار نیستند. نتایج همچنین حکایت از آن دارد که در مقایسه با صادرات غیر نفتی، صادرات نفتی تاثیرپذیری کمی از تنوع بخشی به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک می‌پذیرد. از منظر تقسیم‌بندی منطقه‌ای نیز، برخی مناطق مانند کشورهای آسیای شرقی، به‌صورت ویژه از دفاتر تجاری خود برای توسعه صادرات بهره می‌برند و در مورد سایر انواع دفاتر، اثرپذیری‌ها کم و بیش یکسان است
    کلید واژگان
    دیپلماسی اقتصادی / مدل جاذبه / پیمان تجاری / WTO / پیمان پولی

    شماره نشریه
    94
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    Institute for Trade Staudies and Research
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه تربیت مدرس
    دانشجوی دکترا اقتصاد بین‌الملل دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    1735-0794
    2676-7767
    URI
    http://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43561.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155363

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب