شناسایی و تحلیل معیارهای کیفی رضایت مشتریان با استفاده از مدل تحلیل شبکه ای فازیFANP (مطالعه ی موردی: مدیران و کارشناسان صنعت شیرآلات)
(ندگان)پدیدآور
ارویی, مهرانفائزی رازی, فرشاددانایی, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشتری بهعنوان یکی از ارکانهای اصلی امروز شرکتها در یک محیط رقابتی محسوب میشود و بهعنوان یک مبحث راهبردی برای شرکتها بسیار حائز اهمیت است، زیرا آن چیزی که باعت رضایتمندی یک مشتری میشود، لزوماً رضایتمندی مشتری دیگر را تأمین نمیکند چراکه شخصیّت افراد و نیازمندیهای آنها در موقعیتهای گوناگون نیز متفاوت است. هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل معیارهای کیفی رضایت مشتریان با استفاده از مدل تحلیل شبکهای فازی (FANP) میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت توصیفی و از نظر هدف این تحقیق، کاربردی محسوب میشود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. در واقع رویکرد پژوهشی این مطالعه به لحاظ منطق گردآوری دادهها و تحلیل، از نوع استقرای- قیاسی است. بر این مبنا با بررسی عمیق مباحث نظری و تئوریک تحقیق تعداد 28 مولفهی فرعی در قالب 5 مولفهی اصلی شناسایی و در چک لیست امتیازبندی طراحی و در اختیار متخصصان و اعضای پانل در بخش کیفی تحقیق قرار گرفت. مشارکت کنندکان این بخش 20 نفر از نخبگان حوزهی بازاریابی بودند که در دو راند دلفی با محقق مشارکت نمودند. در بخش کمی پس از تایید مولفههای فرعی، پرسشنامهی محقق ساخته بین 30 نفر از مدیران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت شیرآلات توزیع گردید تا بر اساس تحلیل شبکهای فازی، ابتدا رتبهبندی مولفهها تعیین و سپس تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نسبت به عوامل مهم رضایت مشتریان مشخص گردند. نتایج تحقیق در بخش کیفی از مجموع 28 مولفهی شناسایی شده، 22 مولفهی فرعی را تایید نمودند و بر اساس تحلیل شبکهای فازی مشخص گردید اولا بالاترین وزن بهدست آمده متعلق به معیار توجه به نیازها و خواستههای مشتریان بود و ثانیا مشخص گردید در تمامی مولفههای فرعی شناسایی شده بین وضع موجود و وضع مطلوب رضایت مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
تحلیل شبکهای فازی / معیارهای کیفی رضایت مشتریان / روش دلفیشماره نشریه
91تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد سمنان، داشگاه آزاد اسلامیاستادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار ، گروه مدیریت صنعتی ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
شاپا
1735-07942676-7767




