• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 21, شماره 83
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 21, شماره 83
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آمادگی الکترونیکی و فضای کسب‌و کار بر توسعه بورس اوراق بهادار مقایسه کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه طی سال‌های 2010-2014

    (ندگان)پدیدآور
    ابزری, مهدیفتحی, سعیدسلیمانی, الههعجم, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.412 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توسعه محیط آمادگی الکترونیکی کشور و محیط کسب‌و کار زمینه را برای توسعه کمی و کیفی بنگاه‌های اقتصادی و نیز کارایی بورس اوراق بهادار فراهم می‌سازد. هر دو این عوامل می‌تواند باعث توسعه همه جانبه در بورس اوراق بهادار بشود که موضوع اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهد. بدین منظور از الگو EIU جهت ارزیابی آمادگی الکترونیکی، از الگوی انجام کسب‌و کار جهت اندازه‌گیری فضای کسب‌و کار و از عمق، عرض و خبرگی به عنوان شاخص‌های توسعه بورس اوراق بهادار استفاده شده است. داده‌های مورد نیاز طی دوره زمانی 2010-2014 گردآوری شد. محدوده مکانی شامل 20 کشور توسعه‌یافته و 20 کشور درحال توسعه از جمله ایران است. روش آماری مورد استفاده تحلیل عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی و الگوسازی معادلات ساختاری است. برای هر دو گروه کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته الگوهای جداگانه‌ای آزمون و طراحی شده است. به طور کلی نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که آمادگی الکترونیکی بر توسعه بورس اوراق بهادار در کشورهای توسعه‌یافته تأثیر ندارد. اما تأثیر فضای کسب‌و کار بر توسعه بورس اوراق بهادار در این کشورها مثبت و معنادار است. از سوی دیگر، در کشورهای درحال توسعه، هر دو متغیر آمادگی الکترونیکی و فضای کسب‌و کار بر توسعه بورس اوراق بهادار تأثیر مثبت و معناداری دارند.
    کلید واژگان
    بازار سرمایه
    توسعه بورس اوراق بهادار
    آمادگی الکترونیکی
    فضای کسب‌و کار
    اقتصاد مالی-بازار مالی- بازار بورس

    شماره نشریه
    83
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    Institute for Trade Staudies and Research
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی / دانشگاه اصفهان
    کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی ـ مالی دانشگاه اصفهان
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد مالی دانشگاه تهران

    شاپا
    1735-0794
    2676-7767
    URI
    http://pajooheshnameh.itsr.ir/article_28104.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155278

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب