اندازه رقابت، انحصار و الگوی رفتاری در بخش صنعت ایران با استفاده از رویکرد غیرساختاری
(ندگان)پدیدآور
خداداد کاشی, فرهادنورانی آزاد, سمانهاسحاقی گرجی, مرضیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله ضمن معرفی روش های ساختاری و غیرساختاری اندازه گیری قدرت انحصاری، تلاش می شود اندازه قدرت انحصاری در بازارهای صنعتی ایران براساس روش غیرساختاری ارزیابی شود. برای تحقق این هدف از داده های خام 131صنعت کد چهاررقمی ISIC طی سال های 1386- 1375 استفاده شده است. نتایج پژوهش مؤید آن است که درصد بالایی از صنایع ایران دارای تمرکز متوسط به بالا می باشند. همچنین اندازه ی موانع ورود برای درصد قابل توجهی از صنایع بسیار بالا است. از طرفی صنایع ایران از صرفههای مقیاس برخوردار نمی باشند. علاوه براین نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد پانزار- راس دلالت بر آن دارد که بازارهای صنعتی ایران رقابتی نمی باشند.
کلید واژگان
قدرت بازاریآماره H
تمرکز
صرفه مقیاس
شدت مضار هزینه ای
سیاستهای رقابتی و ضدانحصار
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
شاپا
1735-07942676-7767




