هماهنگی آوایی در دو جزء 16 و 17 قرآن کریم بر اساس نظریهی موریس گرامون
(ندگان)پدیدآور
مختاری, قاسمیادگاری, مریمنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده گاهی تکرار واجها و هجاها با اندیشه و مفهوم مولف تناسب دارد و به همین سبب برجستگی و تشخص در کلام و متون ادبی را افزون و مخاطب را جذب میکند. تکرار صامتها و مصوتها تحت عنوان هماهنگی آوایی، قدرت القای معانی خاصی را دارند که زبانشناس فرانسوی موریس گرامون به این مسأله پرداخته و ابراز داشته است که شاعر و نویسنده با به کارگیری واژگانی که از واجهای مشابهای تشکیل شدهاند، تصاویر ذهنی خویش را بدون شرح جزئیات، به خوبی تداعی میکنند. پژوهش حاضر با تکیه بر نقد فرمالیست و نظریهی گرامون با روش توسعهای- کاربردی، دو جزء مبارکهی 16 و 17 قرآن کریم را مورد بررسی قرار داده و بیان میدارد که هماهنگی آوایی روشی است که میتواند به مؤلف کمک رساند که معنا را از طریق فرم و ساختار ادبی بدون اطناب کلام به مخاطب منتقل کند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که قرآن کریم نیز از این ویژگی برخوردار است و انتقال مقصود و معنا با تکرار واکهها و همخوانها، تأثیر ژرفی بر خواننده گذاشته و وی را به سوی معنا رهنمون ساخته است؛ همچنین بررسیها نشان میدهد که بیشترین بسامد در میان واکهها، مختص واکهی درخشان برای بیان عظمت و شکوه خدای متعال و در میان همخوانها، مختص همخوان سایشی میباشد که برای تداعی حس تشویش و اضطراب کافران و مشرکان به کار رفته است.
کلید واژگان
قرآن کریمهماهنگی آوایی
موریس گرامون
قرآن و ادبیات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه اراکسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اراک.دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه اراک.
شاپا
2345-22342423-6284




