نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزواری درخشان, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorصادقی شهپر, رضاfa_IR
dc.contributor.authorرزاق پور, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:25:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:25:26Z
dc.date.available1399-07-08T23:25:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:25:26Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2020-06-02en_US
dc.date.submitted1399-03-13fa_IR
dc.identifier.citationزواری درخشان, فرشته, صادقی شهپر, رضا, رزاق پور, مرتضی. (1398). بررسی قابلیت‌های هوش هیجانی در قصۀ سمک عیّار. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 11(44), 146-181.fa_IR
dc.identifier.issn2251-774X
dc.identifier.issn‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
dc.identifier.urihttp://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_673222.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154722
dc.description.abstractداستان سمک عیّار از جمله شاهکارهای داستان<em>‌</em>‌های عامیانه در ادبیات ایران است. قهرمان داستان عیّاری است به نام سمک که با استفاده از شگردهای گوناگون و همچنین با بهره‌گیری از روش‌های روان‌شناسی، به‌خصوص نظریۀ هوش هیجانی، هدف‌هایش را محقق می‌سازد. در این مقاله هدف، بررسی عملکرد و رفتار سمک و یارانش از منظر هوش هیجانی از دیدگاه بار- اون (bar-on) است. این پژوهش می‌کوشد با روش تحقیق تحلیل محتوای توصیفی به‌صورت کمی و کیفی با استفاده از آمار توصیفی، مؤلفه‌های هوش هیجانی را در این داستان مورد تحلیل قرار دهد. در روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی، واحد تحلیل، عبارات و جملاتی است که عملکرد و رفتار قهرمانان داستان را بیان می‌کند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در این داستان، مؤلفه‌های روابط بین فردی، واقعیت‌سنجی، خودآگاهی، قاطعیت، حل مسئله، مسئولیت‌پذیری، کنترل فشار، خرسندی، همدلی، خودشکوفایی، حرمت نفس، خوش‌بینی، کنترل تکانه و استقلال از لحاظ به‌کارگیری، به ترتیب آماری قرار گرفته‌اند؛ به‌خصوص شش مؤلفۀ اول که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از لحاظ توجه به مقیاس‌های کلی، به‌ترتیب حوزۀ برون‌فردی، سازگاری، درون‌فردی، کنترل استرس و خلق کلی مطرح شده است. دو حوزۀ برون‌فردی و سازگاری از لحاظ فراوانی، فاصلۀ بسیار زیادی با حوزه‌های دیگر دارد. به‌کارگیری و طرح کاربردهای اجتماعی، مدیریتی و سازمانی این مؤلفه‌ها، جهت ارتقای سطح علمی و عملکردی در اغلب آموزش‌ها و رشته‌های مختلف تعلیمی از دورۀ ابتدایی تا سطوح آموزش عالی امکان‌پذیر و قابل دستیابی است. تهیۀ کتب، فیلم‌ها و کارگاه‌های آموزشی و نشر و گسترش آن‌ها در بین آحاد جامعه و تطابق آن با شرایط مختلف اجتماعی حاکم بر جامعه، بسیار حائز اهمیت و مورد نیاز است.<br />fa_IR
dc.format.extent687
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.relation.ispartofDidactic Literature Reviewen_US
dc.subjectداستان سمک عیّارfa_IR
dc.subjectهوش‌ هیجانیfa_IR
dc.subjectقابلیت‌های هیجانیfa_IR
dc.titleبررسی قابلیت‌های هوش هیجانی در قصۀ سمک عیّارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان(نویسندة مسؤول)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue44
dc.citation.spage146
dc.citation.epage181


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد