بررسی نمود ادبیات تعلیمی در شعر اخوان ثالث
(ندگان)پدیدآور
ربیعی, حجت اللهخراسانی, محبوبهرشیدی آشجردی, مرتضینوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در میان شاعران معاصر، اخوان ثالث جزء چهرههایی است که از دیگر آفرینشگران ادبی معاصر متمایز است. آثار او حلقۀ پیوند شعر سنتی با شعر مدرن ایران است. پژوهشهای صورتگرفته دربارۀ اشعار اخوان ثالث، اغلب معطوف به جنبههای نمادگرایانه و گرایشهای ملی و حماسی آثار اوست و از دریچۀ ادبیات تعلیمی به اشعار او کمتر نگریسته شده است. در این مقاله سعی بر آن است که جلوههای ادبیات تعلیمی، در اشعار اخوان بررسی شود. به همین منظور با راهبرد توصیفی، به نمود ادبیات تعلیمی در چهار مجموعۀ ارغنون، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، سال دیگر ای دوست ای همسایه و زمستان پرداخته شده است. هدف این پژوهش ارائۀ نمونههایی از ادبیات تعلیمی در این مجموعهها، بررسی فراوانی و دستهبندی آنهاست. بهطور کلی، نمودهای تعلیمی در اشعار این مجموعهها در حیطۀ فلسفی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.
کلید واژگان
ادبیات تعلیمیشعر معاصر
اخوان ثالث
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. (نویسنده مسؤول)
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




