یکسونگری در ادبیات تعلیمی و پندنامههای فارسی
(ندگان)پدیدآور
عبداللهی, منیژهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حوزة ادبیات تعلیمی فارسی نه تنها در قالب و شیوة بیان بسیار رنگارنگ و متنوع مینماید، که در محتوا نیز پهنة وسیعی درنوردیده که از فردیترین عرصة خودسازی و آموزش و تزکیة درون در آثار صوفیانه تا برونیترین حوزة انسانی، یعنی آثار سیاسی و اجتماعی را در بر میگیرد. در نوشتار حاضر شاخصههای ادبیات تعلیمی فارسی از منظر نگرش جنسیتی مخاطبِ این آثار، بررسی شد و نشان داده شد رویکرد اساسی پندنامههای فارسی در جهت تعلیم و تربیت پسران طرحریزی شده و زنان که در این نظام تربیتی به طور کامل نادیده انگاشته شده و مغفول ماندهاند، ناگزیر بودهاند همان نقشها را بپذیرند و ارزشها و منطق خود را بر اساس همان گفتمان غالب پیریزی کنند.
کلید واژگان
ادبیات تعلیمیپندنامه
نگرش جنسیتی
آموزش زنان
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
هیئت علمی بخش فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازشاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




