«مثنوی»، دریای فضایل تربیتی و تعلیمی
(ندگان)پدیدآور
بارانی, محمدگل افشانی, رشیدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«مثنوی» مولانا اثری عرفانی است که در آن حال و ذوق و عشق و آشفتگی، در قالب تعلیم بیان شده است. در این اثر علاوه بر مفاهیم و معانی اسلامی- عرفانی، مطالبی ذکر شده که راه رسیدن به مقام عالی انسانی و طریق خلیفه اللهی او را نشان میدهد که از مهمترین آنها، متخلق گشتن به اخلاق نیکوست. هدف مولانا، تعلیم برای رسیدن به کمال نفس است. اندیشههای تعلیمی مولانا، به تصوف او رنگ خاصی بخشیده و او را هم عارف و هم حکیم و هم فقیه معرفی کرده است. مولانا با تعالیم اخلاقی خود به سالکان میآموزد که آزادگی و رهایی از هوای نفس از مهمترین نکتههای عرفانی و اخلاقی است. مولانا اخلاق و عرفان را دو مقولة مرتبط به هم میداند و معتقد است تا سالک متخلّق به اخلاق الله نگردد، نمیتواند مراتب سیر و سلوک را طی کند و عارف راستین تا از رذیلتها صافی نشود، به مرتبة کمال نمیرسد. در این مقاله با تکیه بر تحلیل ابیات «مثنوی» و روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی این مهم پرداخته میشود. با این هدف که اصالت تعلیم را، که رویکرد اصلی مولوی در «مثنوی» است، یادآور شویم.
کلید واژگان
مولانامثنوی
تعلیم
اخلاق
عرفان
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




