واکاوی نگاره های تعلیمی _ تربیتی تشویق و تنبیه در آثار سعدی
(ندگان)پدیدآور
ممتحن, مهدینوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به لزوم اخلاق و عوامل تربیت از دیرباز مورد عنایت فرزانگان بوده و شعرای ما نیز از ابتدا به این مسأله دقت نظر داشتهاند. از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی گرفته تا کسایی و ناصرخسرو، سنایی، نظامی و دیگران و در این میان سعدی به این مسأله توجهی ویژه مبذول داشته است و دو اثر مهم سعدی: بوستان و گلستان به خوبی این واقعیت را نشان میدهد تا حدی که این دو را نامه اخلاقی نام نهادهاند.با توجه به اینکه دو اصل تشویق و تنبیه،از بُن لایهها و اساس هر تعلیم و تربیتند، در این مقاله به بررسی این دو و ویژگی آنها در آثار سعدی پرداخته شده است.
کلید واژگان
ادب تعلیمیتشویق
تنبیه
سعدی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتشاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




