بررسی نظریه های تربیتی کودک از دید برتراند راسل در حکایتِ طایفة دزدان گلستان سعدی (بابِ سیرتِ پادشاهان: حکایتِ چهارم
(ندگان)پدیدآور
وفایی, عباسعلیاکبری گندمانی, مهردادکمالی بانیانی, مهدی رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفة تحلیلیِ تعلیم و تربیت، توضیح و تحلیلِ ساختارِ فکر از طریق تحلیلهای منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان تحلیلی، ایضاحِ گزارههای فلسفی از طریق تحلیلِ مفاهیم، راهگشای حل مسألههای تربیتی کودکان است. برتراند راسل (1872-1967م.) سهم بزرگی در تعلیم و تربیت کودکان داشته است. از آنجا که سعدی نیز به امر تعلیم و تربیت توجه شایانی داشته، در مقالة پیشِ رو، حکایتِ طایفة دزدان، محلِ سنجشِ آرای برتراند راسل با آرای سعدی شیرازی قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده، مشاهده شد که این دو تن در مواردی تربیتی اتفاق نظر داشتهاند و در مواردی اختلاف نظر. این جستار به تبیین نظر این دو متفکر اختصاص دارد.
کلید واژگان
مهارت انتقادیمنش انتقادی
نگرش انتقادی
سعدی
راسل
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک
دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




