آموزه های ادب تعلیمی در پریشانِ حکیم قاآنی
(ندگان)پدیدآور
اویسی, عبدالعلیصادقی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از سخنسرایان و نویسندگان بزرگ در قرن سیزدهم ه.ق حکیم میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی است. وی علی رغم شاعری به نویسندگی نیز پرداخته و کتابِ پریشان خود را برای تعلیم آموزه های تربیتی، اخلاقی و پند و اندرز نوشته است. اگر از دریچه ی ادبیّات تعلیمی به کتاب پریشان بنگریم، به گنجینه ای سرشار از معرفت شناسی عرفانی و مواعظ، نکات تربیتی و اخلاقی ارزشمند بر می خوریم، به گونه ای که هر کدام از این مفاهیم و آموزه های تعلیمی او می تواند سرمشقی برای زندگی علمی و عملی جامعه انسانی قرار گیرد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی – توصیفی به بررسی آموزه های تعلیمی کتابِ پریشان پرداخته و ساختِ معناییِ دوگانه ی حکایت ها و پند ها را بررسی نموده است. صفات تربیتی و اخلاقی خوب و بد نشان می دهد آموزه های تعلیمی حکیم قاآنی چه بوده و نیز چه بسامدی داشته اند، چه صفات تربیتی و اخلاقی نزد وی نیکو و چه صفاتی نزد وی مذموم و نکوهیده شمرده شده است که غالبا جنبه ی بازدارندگی داشته است. از خلال همین صفات نیز می توان دریچه ای به دنیای انسان های عصر حکیم قاآنی باز کرده و جامعه ی آندوران را به خوبی تماشا نمود.
کلید واژگان
ادب تعلیمیحکیم قاآنی
پریشان
تربیت و اخلاق
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستاندانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




