کاربرد تعلیمی داستان های مثنوی در اجرای نمایشهای کاربردی برای کودکان و نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه استفاده از تئاتر بهعنوان شیوهای مؤثر و روشی جدید برای آموزش، تعلیم، تربیت و درمان کودکان و نوجوانان مورد توجه فعالان تئاتر و هنرهای نمایشی قرار گرفته است. در این شکل استفاده از تئاتر، بر جنبه کاربردی نمایش تأکید میشود و درام کاربردی برای کودکان و نوجوانان زمینههای رشد ذهنی و فکری آنها را فراهم میکند. مثنوی مولانا سرشار از داستانهایی است که علاوه بر قابلیتهای نمایشی دارای محتوایی درمانی، آموزشی و تربیتی هستند. داستانهای انتخاب شده در این پژوهش که به تفکیک بررسی شدهاند، در رهایی کودکان و نوجوانان از رنجهای عاطفی، جرأت ایجاد رفتارهای جدید، آیین زندگی اجتماعی، روحیه فداکاری و از خود گذشتگی، اصلاح و پرورش ذهنیت،بهبود مهارتهای ارتباطی، ایجاد و بروز خلاقیتهای فردی، درگیری و کنجکاوی در مسائل، ایجاد اعتماد به نفس، سخنوری و ارتقای بینش دربارة حوادث و سازش با آنها بسیار مؤثرند. نویسندگان در پژوهش حاضر با انتخاب و بررسی 32 داستان از داستانهای مثنوی، ضمن برشمردن ویژگیهای داستانهای انتخاب شده، سعی دارند قابلیت این داستانها را برای اقتباس جهت تبدیل به نمایشهای خلاق، تربیتی، آموزشی و درمانی به اثبات رسانند.
کلید واژگان
اقتباسحکایتهای تمثیلی
نمایش کاربردی
مثنوی مولوی
کودکان و نوجوانان
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانشاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




