مرور دوره 7, شماره 27 بر اساس عنوان

  • الگوهای روایی در حکایت‌های تعلیمی 

    محمدی کله سر, علیرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    بررسی ساختار متون ادبی، راهی است برای درک شیوه‌های ایجاد و انتقال معنا در این متون. حکایت‌های تعلیمی از پرکاربردترین انواع روایی در متون داستانی کهن فارسی هستند که مهم‌ترین رسالت آنها انتقال پیام و ترغیب مخاطب بوده است. ...

  • انعکاس آموزه های تعلیمی در خمسة نظامی 

    خانمحمدی, محمدحسین؛ همتی, حجت الله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    حوزة ادبیات تعلیمی فارسی نه تنها در قالب و شیوة بیان بسیار رنگارنگ و متنوع می نماید، که در محتوا نیز پهنة وسیعی درنوردیده و از فردیترین عرصة خود سازی و آموزش و تزکیة درون در آثار صوفیانه و حتی آثار غنایی تا برونیترین حوزة ...

  • آموزه های ادب تعلیمی در پریشانِ حکیم قاآنی 

    اویسی, عبدالعلی؛ صادقی, حسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    یکی از  سخنسرایان و نویسندگان بزرگ در قرن سیزدهم ه.ق حکیم میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی است. وی علی رغم شاعری به نویسندگی نیز پرداخته و کتابِ پریشان خود را برای تعلیم آموزه های تربیتی، اخلاقی و پند و اندرز نوشته است. ...

  • تحلیل محتوای نفثه المصدور نسوی 

    حکیم آذر, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    اخلاق و مسائل اخلاقی در نفثه‌المصدور نسوی موضوع اصلی این تحقیق است. در این پژوهش کوشش شده که به درون‌مایه‌‌های اخلاقی و سرچشمه‌‌های نظری اخلاقی- تربیتی زیدری نسوی نقبی زده شود و نوع نگرش نویسنده به موضوعاتی چون وفاداری، ...

  • رفتارشناسی اخلاقی نمودهای‌اجتماعی دین از منظر سعدی با تکیه بر گلستان 

    حاجی مزدرانی, مرتضی؛ موسوی جروکانی, سید حامد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    مذهب، آمیزه‌ای از جنبه‌های درونی و بیرونی است. بخش درونی، مفاهیم مذهبی است و لایه‌های بیرونی، در آداب و مناسک، و نقش‌های اجتماعی نمود می‌یابد. از آن‌جا که نقش‌های/نمودهای اجتماعی دین، تأثیری ارزنده در گرایش جامعه به سمت ...

  • لزوم نقش کهن الگوی پیرخردمند در تعلیم بشر 

    بارانی, محمد؛ تیموری فتحی, فاطمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    آثار نظامی به دلیل پیچیدگی‌های معنایی و زبانی، همواره از متـون باز و تاویل‌پذیر به شمار آمده و درباره‌ی آن از منظرهای گوناگون سخن‌رفته است. نقد کهن‌الگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روان‌شناختی است که در دهه‌های اخیر هم‌چون ...

  • واکاوی لایه های تعلیمی پنهان در طنز گلستان 

    یلمه ها, احمدرضا؛ رجبی, مسلم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)
    هر گفتار و رفتارى که به ظاهر غیر جدّى و به صورتى لطیف و همراه با مزاح جلوه‌گر شود و در کُنه خود بیانگر حقیقت و واقعیّتى جدّى باشد، «طنز» گفته می شود. در حقیقت طنز خنده هایی است عاقلانه و عارفانه بر زندگی که به وسیلۀ کشف و ...