مرور دوره 7, شماره 27 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
الگوهای روایی در حکایتهای تعلیمی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)بررسی ساختار متون ادبی، راهی است برای درک شیوههای ایجاد و انتقال معنا در این متون. حکایتهای تعلیمی از پرکاربردترین انواع روایی در متون داستانی کهن فارسی هستند که مهمترین رسالت آنها انتقال پیام و ترغیب مخاطب بوده است. ...
-
انعکاس آموزه های تعلیمی در خمسة نظامی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)حوزة ادبیات تعلیمی فارسی نه تنها در قالب و شیوة بیان بسیار رنگارنگ و متنوع می نماید، که در محتوا نیز پهنة وسیعی درنوردیده و از فردیترین عرصة خود سازی و آموزش و تزکیة درون در آثار صوفیانه و حتی آثار غنایی تا برونیترین حوزة ...
-
آموزه های ادب تعلیمی در پریشانِ حکیم قاآنی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)یکی از سخنسرایان و نویسندگان بزرگ در قرن سیزدهم ه.ق حکیم میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی است. وی علی رغم شاعری به نویسندگی نیز پرداخته و کتابِ پریشان خود را برای تعلیم آموزه های تربیتی، اخلاقی و پند و اندرز نوشته است. ...
-
تحلیل محتوای نفثه المصدور نسوی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)اخلاق و مسائل اخلاقی در نفثهالمصدور نسوی موضوع اصلی این تحقیق است. در این پژوهش کوشش شده که به درونمایههای اخلاقی و سرچشمههای نظری اخلاقی- تربیتی زیدری نسوی نقبی زده شود و نوع نگرش نویسنده به موضوعاتی چون وفاداری، ...
-
رفتارشناسی اخلاقی نمودهایاجتماعی دین از منظر سعدی با تکیه بر گلستان
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)مذهب، آمیزهای از جنبههای درونی و بیرونی است. بخش درونی، مفاهیم مذهبی است و لایههای بیرونی، در آداب و مناسک، و نقشهای اجتماعی نمود مییابد. از آنجا که نقشهای/نمودهای اجتماعی دین، تأثیری ارزنده در گرایش جامعه به سمت ...
-
لزوم نقش کهن الگوی پیرخردمند در تعلیم بشر
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)آثار نظامی به دلیل پیچیدگیهای معنایی و زبانی، همواره از متـون باز و تاویلپذیر به شمار آمده و دربارهی آن از منظرهای گوناگون سخنرفته است. نقد کهنالگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روانشناختی است که در دهههای اخیر همچون ...
-
واکاوی لایه های تعلیمی پنهان در طنز گلستان
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2015-11-22)هر گفتار و رفتارى که به ظاهر غیر جدّى و به صورتى لطیف و همراه با مزاح جلوهگر شود و در کُنه خود بیانگر حقیقت و واقعیّتى جدّى باشد، «طنز» گفته می شود. در حقیقت طنز خنده هایی است عاقلانه و عارفانه بر زندگی که به وسیلۀ کشف و ...



