پیشبینی استعداد به اعتیاد بر اساس باورهای غیر منطقی و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
شایسته, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش در قالب یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد که از بین کلیه دانشآموزان پایه اول و دوم متوسطه شهرستان خمین 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای استعداد به اعتیاد (APS)، باورهای غیر منطقی جونز و مهارتهای اجتماعی مانسون استفاده شد.
یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام تفکیکی مورد تحلیل قرارگرفت، این تحلیل نشان داد بین استعداد به اعتیاد و باورهای غیرمنطقی رابطه مثبت معنیدار و بین استعداد به اعتیاد و مهارتهای اجتماعی همبستگی منفی معنیدار وجود دارد، بدین معنی که با افزایش باورهای غیرمنطقی و کاهش مهارتهای اجتماعی با افزایش استعداد به اعتیاد همراه است و2 متغیر ملاک باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی با هم درصدواریانس (تغییرات) متغیر پیشبینی استعداد به اعتیاد را پیشبینی کردهاند و با توجه به در سطح باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی به خوبی تغییرات استعداد به اعتیاد را تبیین میکنند و همچنین با توجه به بتای به دست آمده (330/0)در باورهای غیرمنطقی در سطح و مهارتهای اجتماعی (527/0-) در سطح معنیدار است بدین معنی که هر دو متغیر باورهای منطقی و مهارتهای اجتماعی به عنوان متغیرهای پیشبینی کننده استعداد به اعتیاد هستند. نتیجهگیری میشود بین باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی با استعداد به اعتیاد در دانشآموزان پسر پایه اول و دوم متوسطه شهرستان خمین رابطه وجود دارد لذا استعداد به اعتیاد را میتوان براساس باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان متوسطه پیشبینی نمود
کلید واژگان
استعداد به اعتیادباورهای غیر منطقی
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01




