تأثیر تفکر انتقادی بر سواد رسانهای دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی شهر اراک)
(ندگان)پدیدآور
خسروانی, عباسقربانی, فریدوننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با گسترش رسانههای ارتباط جمعی هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی، انسانها هر روزه با انبوهی از اخبار و اطلاعات مواجه هستند که به رفتار و کنشهای آنها جهت میدهد. اندیشمندان حوزه ارتباطات و رسانه، برای کاهش اثرات مخرب آنها ایدهها و پیشنهاداتی را ارائه کردهاند که یکی از این پیشنهادات تقویت سواد رسانهای شهروندان در جامعه است در این پژوهش به دنبال بررسی تفکر انتقادی بر سواد رسانهای هستیم. برای سنجش و ارزیابی سطح سواد رسانهای دیدگاههای جیمز پاتر، کانسیداین، یونسکو، پارلمان اروپایی و کمیسیون اروپایی را مدنظر قرار دادهایم و از تلفیق آنها 4 مؤلفه دسترسی، تحلیل، ارزیابی و ایجاد محتوا را استخراج کردهایم و در خصوص عوامل مؤثر بر سواد رسانهای نظریه تفکر انتقادی را مد نظر قرار دادهایم. در این پژوهش که از نوع توصیفی تبینی است از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق کلیه فرضیهها تأیید شد. به عبارتی بین قدرت تفسیر، تحلیل، استنباط، ارزیابی با سواد رسانهای رابطه مستقیم معنیدار وجود دارد. مقدار ضریب همبستگی چندگانه مدل رگرسیونی برابر 720/0 و مقدار ضریب تعیین برابر 493/0 است؛ یعنی بیش از 49 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود.
کلید واژگان
سواد رسانهایتفسیر
تحلیل
ارزیابی
استنباط
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01




