اخلاق حرفهای پلیس در مدیریت کنترل اغتشاشات(با رویکرد: مدیریت بحرانهای اجتماعی)
(ندگان)پدیدآور
غنیزاده, سامانبهرامی, تورجنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت و کنترل ازدحامهای اعتراضی و اغتشاشات در نیروی انتظامی در قالب وظیفه قانونی ممانعت و جلوگیری از هرگونه راهپیمایی و اجتماع غیرمجاز و مقابله با اغتشاش و بینظمی قرار میگیرد. این وظیفه پلیس از موضوعات بسیار حساس و تخصصی مأموریت نیروی انتظامی است که در میزان سرمایه اجتماعی و نوع نگاه کلان جامعه به پلیس تأثیرگذار است. به همین دلیل بهینهسازی مدیریت و کنترل ازدحامهای اعتراضی و اغتشاشات میتواند یکی از دغدغههای کارآمدی پلیس تلقی شده و در این خصوص، بررسی و استخراج نوع مؤلفههای مدیریت ازدحامهای اعتراضی و اغتشاشات میتواند بهعنوان یک راهکار اثربخش تلقی گردد. در این بین یکی از چالشبرانگیزترین مأموریتهای پلیس از حیث توجه به مباحث اخلاقی، حفظ نظم در مدیریت و کنترل ازدحاماتی است که با هدف اعتراضی تشکیلشده است. به همین منظور، این مقاله مطالعه و بررسی چالشها و راهکارهای اخلاق حرفهای پلیس در مدیریت اغتشاشات و ازدحامات اعتراضآمیز را موردتوجه قرار داده است. با بررسی چالشها و ابهامات فلسفی نظری، قانونی و مدیریتی-اجرایی مشخص شد. یکی از راههای ترویج اخلاق در سازمان تدوین خطمشیهای اخلاقی و رعایت مراحل سهگانه مدیریت بحران (مرحله قبل از وقوع، حین وقوع و پس از وقوع) است که میبایست اقداماتی را موردتوجه قرار دهد که بهعنوان هنجارها از آنها نام برده شده است؛ بنابراین بهمنظور مواجه با این چالشها در سازمان پلیس، مواردی پیشنهاد شده است که میتواند در طرحریزیها و برنامهریزیهای عملیاتی موردتوجه باشد و یا اینکه در قالب گزارههای اخلاقی در اسناد اخلاقی پلیس مورداستفاده قرار گیرند.
کلید واژگان
اخلاق حرفهایاغتشاش
بحران اجتماعی
پلیس
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پلیس امنیت عمومی ناجاشاپا
3349-24762717-0640




