بررسی مؤلفههای امنیت ملی در نظام آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
ناصری, الهامکشتیآرای, نرگسمالمیر, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توجه جهانی به مقوله امنیت سبب شده در این حوزه طرحهایی برای تعالی بیشتر و دخالت بیشتر مردم در نظم و امنیت و افزایش تعامل و اعتماد متقابل بین نیروهای انتظامی و مردم ایجاد شود. در این بین بهترین طرح نهادینه کردن مقوله امنیت ملی در آحاد جامعه است. برای نهادینه کردن امنیت ملی در شهروندان نیازمند آموزش هستیم. به طبع، گنجاندن مؤلفههای امنیت ملی در برنامه درسی مدارس و دانشگاهها میتواند به تحقق این امر کمک نماید. روش پژوهش مورد استفاده گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است. روش گردآوری دادهها مصاحبه عمیق با اساتید دانشگاه (علوم تربیتی) بوده و نمونهگیری به روش گلوله برفی انجام شده است. نتایج مصاحبه بهصورت مقوله، ضرورتها و الزامات امنیت ملی در برنامه درسی آموزش عالی دستهبندی شده است و در پایان، مکانیسمهای برنامه درسی امنیت ملی ارائه شده است. این نتایج در قالب 8 طبقه و 58 کد مفهومی بیان گردیده است. یافتههای کلی پژوهش نشان میدهد که ضرورت گنجاندن مقولههای امنیت ملی در برنامه درسی آموزش عالی به این شرح است: ارتباط مؤثر دانشگاه با جامعه، توسعه ارتقاء کشور، حل مسائل جامعه، تعامل با بخشهای نظامی و انتظامی. مهمترین موانع گنجاندن مقولههای امنیت ملی در برنامه درسی آموزش عالی عدم انعطافپذیری برنامه درسی آموزش عالی و عدم انعطاف سیستم مدیریتی در آموزش عالی است. الزامات مؤلفههای امنیت ملی در آموزش عالی طراحی و تدوین برنامه درسی متناسب با امنیت ملی و متناسب با رشتههای گوناگون در قالب محتوای آموزشی میباشد.
کلید واژگان
امنیت ملیبرنامه درسی
آموزش عالی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
پلیس امنیت عمومی ناجاشاپا
3349-24762717-0640




