• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پیکره پژوهش هنرهای تجسمی
    • دوره 8, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پیکره پژوهش هنرهای تجسمی
    • دوره 8, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تصاویر تمدن های ایلام نو و آشورنو بر تصاویر هخامنشی در موضوع صحنۀ بارعام شاهی مطالعۀ موردی: تطبیق تصاویرصحنه بار عام آپادانای تخت جمشید ( از تمدن هخامنشی)، صحنه بار عام جام ارجان( از دوره تمدنی ایلام نو) و صحنه بارعام نقاشی‌های تل بارسیپ ( از دوره تمدنی آشور نو)

    (ندگان)پدیدآور
    سلحشور, علی اصغرحیدری مهر, پوریا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.133 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از ویژگی­ های بنیادین هنر هخامنشی ترکیبی بودن آن است. در زمینه تصویرگری این دوره، صحنه­ بار عام سلطنتی نمود آشکاری از این ویژگی مهم محسوب می ­شود. صحنه ­های مربوط به بارعام در تخت جمشید در دوره هخامنشی به تصویر کشیده شده­ اند که در آن شاه بر تخت نشسته است و به اقوامی که زیر سلطه خود قرار دارد، بار می­ دهد. به دلیل آن­که به گمان پژوهش مستقلی از تأثیر پذیری صحنه بارعام آپادانای تخت­ جمشید، دوره هخامنشی  به دست نیامده، در این پژوهش نقوش برجسته آپادانای تخت جمشید با نقوش جام ارجان و نقاشی­ های تل بارسیپ به ترتیب مربوط به حکومت­ های ایلام نو و آشور نو مورد بررسی قرار گرفته و با مقایسه تحلیلی این نقوش، شباهت ­ها و تفاوت­ های میان آن­ ها و در نهایت میزان تأثیرگذاری هریک از این نقوش بر صحنه ­ی بارعام هخامنشی در آپادانای تخت جمشید مشخص شده است. هدف تحقیق شناخت همسانی ­های بصری هنر هخامنشی با دوره‌های قبل از آن، به منظور آگاهی بخشی پژوهشگران این رشته است. این­که شباهت­ ها و تفاوت­ های بارعام هخامنشی در آپادانای تخت جمشید با صحنه بارعام روی جام ارجان مربوط به دوره ایلام نو و نقاشی ­های تل بارسیپ در دوره آشور نو چه هستند و آیا صحنه­ های بار عام شاهی در تخت جمشید در راستای تبلیغات سیاسی و بیانگر قدرت سیاسی هخامشیان بوده،  سوالاتی است که دراین پژوهش به آن پرداخته می ­شود. پژوهش حاضر که دارای ماهیت تاریخی است، با روش توصیفی صحنه­ بارعام آپادانای تخت جمشید و نمونه­ های آن در تل بارسیب و جام ارجان که احتمالاً مبنای الگوبرداری هخامنشیان بوده­ اند، مورد تحلیل قرار داده است. یافته ­های این پژوهش نشان می ­دهد که  سه صحنه بارعام جام ارجان، نقاشی­ های تل بارسیپ و نقوش­ برجسته آپادانای تخت­ جمشید می ­توان هم در کلیات و هم جزئیات با هم شباهت ­ها و تفاوت­ هایی دارند که در متن به آن­ ها اشاره شده است. همچنین صحنه بارعام پیشکش هدیه یا خراج به شاه بوده است، احتمالاً تصویرگری این­ چنینی از نظر استعاری نمایانگر قدرت، سلطه، گستردگی و مشروعیت آن نظام سلطنتی محسوب می شده است.
    کلید واژگان
    بار عام شاهی
    آپادانای تخت جمشید
    جام ارجان
    تل بارسیپ

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران
    کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.

    شاپا
    2322-4622
    2588-6789
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/pyk.2019.15325
    http://paykareh.scu.ac.ir/article_15325.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/148186

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب