بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی
(ندگان)پدیدآور
علی جولا, الهامآشوری, هنگامه
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نگاه عطّار نیشابوری به مقولۀ «عشق»، نگاهی عارفانه و عقل گریز است. او عقل را در ساحت عشق ناکارآمد میشمارد و راه وصول به عشق را گذر از حصار عقل میداند؛ اما درمقابل، سهروردی با نگرش فلسفی و اشراقی خویش عشق را فرزند عقل و ملازم آن میخواند و رسیدن به حُسن را جز از طریق علم و آگاهی میسّر نمیداند. از منظر این دو اندیشمند، عشق در مجموعۀ هستی سریان دارد و هر موجودی - اعمّ از مادّی و غیرمادّی - از آن بهره و نصیبی دارد و درحقیقت، عشق رابط وجودی میان موجودات عالم است. از نگاه این دو متفکّر، غایت عشق فنای در معشوق است. مقدّمۀ عشق، به اعتقاد عطّار، «طلب» و به عقیدۀ سهروردی، «معرفت» و «محبّت» است. در نگاه عرفانی این دو حکیم، بریدن از خویش، مبارزه با نفس و وحدت گرایی، از مهمترین آثار و نتایج عشق است. این نوشتار درصدد یک بررسی تطبیقی در باب عشق از منظر این دو عارف حکیم است.
کلید واژگان
عشقعطّار
سهروردی
عقل
حُسن
طلب
محبّت
شماره نشریه
226تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران شمااستادیار دانشگاه آزاد شمال تهران
شاپا
2251-79792676-6779



