دوره 42, شماره 170
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رابطه شعر و فلسفه
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)تشعب و گوناگونی علوم و فنون در روزگار معاصر سبب گردیده است که ارتباط و پیوستگی شاخههای دانش بشری کمتر مورد عنایت صاحبنظران قرار گیرد؛البته پیدایش رشتههای ترکیبی و نیز گسترش فلسفه علم در حقیقت، تلاشی است برای یافتن ...
-
کاربرد فرمول های تعیین حجم نمونه در تحقیقات میدانی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)در این مقاله، نخست فرمولهای تعیین حجم نمونه، با توجه به شیوه نمونهگیری(تصادفی، طبقهای)ماهیت متغیرها(اسمی، رتبهای، کسری و فاصلهای)و وضعیت جامعه مورد مطالعه(محدود و نامحدود)معرفی و تشریح میشوند.سپس با استفاده از ...
-
دیدگاه هنری تولستوی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)آنچه در این گفتار تحت عنوان«دیدگاه هنری تولستوی»عرضه میگردد عمدتاگزیده نظراتی است که تولستوی در مقاله«درباره هنر»و در کتابش هنر چیست؟بیان کرده است.و نیز در تهیه این نوشته از آراء تنی چند از صاحبنظران، بویژه ایلمرماد) ...
-
از شناخت «که» در فارسی تا ساخت معادل های آن در زبان فرانسه
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)شمار قابل توجهی از دانشجویان ایرانی، در زمینه ساختن جملات مرکب فرانسه با استفاده از معادلهای حرف ربط«که»، با دشواریهای بسیاری مواجه میباشند.نگارنده، ضمن مطالعه و ارزیابی نتایج تمرینهایی که بر اساس روش سنتی«تک ساختی»و ...
-
تأثیر پیش سازمان دهنده بر یادگیری در تدریس روانشناسی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)این پژوهش برای یافتن جواب به سئوال آیا استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده به طور معنیدار موجب یادگیری مطالب درس روانشناسی میگردد؟انجام گرفت.در این روند 134 نفر از دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم ادبیات و علوم انسانی ...
-
پیدایش و تطور تفسیر اثری
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 1999-05-22)در میان مباحث مختلف علوم قرآنی، بحث از مکاتب و روشهای تفسیری، جایگاه مهمی دارد.تفسیر اثری یکی از آن روشهاست که پیدایش آن به تاریخ تدوین حدیث مربوط است.سابقه این روش تفسیری به عصر پیامبر(ص)برمیگردد، چون طبق نص قرآن ...



