مرور دوره 46, شماره 189 بر اساس تاریخ انتشار

  • شاعر شعله ها (پژوهشی درباره فصیحی هروی و شعر او) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    فصیحی هروی از شاعران نیمه اول قرن یازدهم هجری است.وی در سال 987 هجری قمری در بخارا به دنیا آمد و در سال 1049 در هرات درگذشت.وی از پیشروان سبک هندی بوده، در سرایش قصیده و غزل تحت تأثیر شاعران قرن ششم به بعد، بویژه ...

  • تأویل قرآن در مثنوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    تأویل به معنی بازگشت به اصل شیء است و معانی اصطلاحی که برای آن گفته شده به همین معنی باز می گردد. ملاک صحت تاویل دو چیز است: یکی قول معصوم (ع) و دوم عدم مخالفت لفظ با معنی تأویلی...

  • توبه در ایران باستان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    از متون ایرانیان باستان چنین بر می آید که هرگاه شخصی عملی خلاف اخلاق یا شرع مرتکب می شد به عنوان کفاره گناه خود باید به یک اقدام سودمند اجتماعی قیام می کرد تا روح خود را از عقوبت آن گناه و عذاب دوزخ رهایی بخشد...

  • ... جور دیگر باید دید 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    تلقی ادبیات به عنوان هنری برآمده از کاربرد زیبایی شناختی زبان و موضوع تکرارپذیری اثر هنری همچنان به صورت های مختلف مورد بحث مجامع دانشگاهی است...

  • پیش درآمدی بر مکتب های داستان نویسی در ادبیات معاصر ایران 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    همواره در تکوین سبک یک نویسنده، علاوه بر انگاره ها و انگیزش های فردی و درونی شمار زیادی از محرکهای مرتبط با محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی اثرگذار بوده است...

  • شگردهای داستان پردازی در بوستان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    یکی از راه های شناخت ادبیات داستانی سنتی فارسی بررسی آن با شیوه های علمی جدید و اعمال تحلیل های ساختارگرایانه بر روی متون روایی است. نتیجه کاربست چنین شیوه هایی علاوه بر احیای سنت های داستانی قدیم، به شناخت هر چه بیشتر ...

  • جایگاه تکرار و لزوم بازنویسی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2004-01-21)
    تکرار غالبا سخن را آراسته تر می گرداند، ساختار منظمی به آن می بخشد و موسیقی شعر را به وجود می آورد. در نمایشنامه تکرار در ساخت گفت و شنودها به چشم می خورد همچنین در تکیه کلام ها...