مرور دوره 50, شماره 201 بر اساس تاریخ انتشار

  • ولی و ولایت در مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    در این مقاله با توجه به این که مولانا در بحث اساسی و محوری ولی و ولایت در اعتقادات دینی و صوفیانه به پشتوانه مستحکمی چون معارف قرآن و تفاسیر و دیگر متون دینی و عرفانی تکیه داشته و مستقیم و غیر مستقیم از آنها بهره برده است...

  • متناقض نمایی در قصاید خاقانی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    متناقض نمایی در حقیقت یک امکان زبانی است برای برجسته سازی که به جهت شکستن هنجار زبان و عادت ستیزی موجب شگفتی و در نتیجه التذاذ هنری می شود. متناقض نمایی با تضاد (طباق) متفاوت است...

  • بیضا نگین فرهنگ فارس 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    در کشور ما شهرها و روستاهای ارجمندی بوده اند که برخی دگرگون یا ویران شده اند اما برخی هنوز برجایند. شهرها و روستاهایی که برخی فرزانگانش شهرت جهانی دارند، اما خود از یادها زدوده شده اند...

  • خراج به روایت تاریخ قدیم 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    در حلقه منابع اصلی و موثق مرتبط با مسایل اجتماعی و مدنیات گذشتگان، یقینا باید به تواریخ محلی هم اشاره کرد. تحلیل و تبیین مورخان این نوع تواریخ، از آن روی که اغلب بر شناسایی و توصیف عناصر فرهنگی و اجتماعی مبتنی است...

  • تأثیر شاهنامه فردوسی بر ادبیات عیاری 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    کاویدن و یافتن زمینه ها و ریشه های فرهنگ و ادبیات عامیانه، موضوعی بین رشته ای و مورد توجه محققان فرهنگ، جامعه شناسی و ادبیات است. شاهنامه فردوسی به عنوان «حماسه ملی ایران» یکی از معتبرترین مراجع فرهنگ، اساطیر، روایات داستانی ...

  • شکل گیری مرثیه در عصر جاهلی و آغاز دوره اسلامی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    رثا به عنوان یکی از اغراض مستقل شعری از گذشته های دور نقشی پر رنگ بر صفحه شعر شاعران داشته است. رثا رهاورد تجربه عاطفی شاعر و ترجمان شرایط اجتماعی فرهنگی و اعتقادی جامعه اوست...

  • تبیین متناقض نمای وحدت و کثرت در آثار عطار نیشابوری 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-07-23)
    عرفا معتقدند که مخلوقات عین خالق و همه موجودات تجلی وجود خداوندند. این اعتقاد با مخالفت سخت متکلمان و فقیهان رو به رو شد. در مقابل این مخالفت ها عرفا برای تببین و اشاعه این اندیشه و پایداری در برابر مخالفان به روشی هنری ...