دوره 13, شماره 9
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
ملامتیان و بازتابِ اندیشه هایِ آنان در غزلیاتِ عطّار و مولانا
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)لامتیّه، فرقهای از خراسان و به خصوص از مردم نیشابور بودند؛ ملامتی بهدنبال این تفّکر است که عبادت، پارسایی، زهد و علم و حال خود راپوشیده نگاه دارد، چه ایشان عبادات خود را سِرّی بین خود و خدا میداندو لذا ...
-
بررسی لحن حکایات «دیوانگان دانا» در مصیبتنامۀ عطّار بر پایۀ نظریۀ کانون روایت ژرار ژنت
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)ادبیّات آیینۀ تمامنمای جامعه است و هر طبقۀ اجتماعی روایت ویژهای مربوط به خود دارد. این موضوع نشاندهندۀ ارتباط میان ادبیّات و روایتشناسی است. ژنت با نظریۀ کانون روایت از این پیوند به نحو احسن بهره گرفت و با طرح و ...
-
بنمایه های نیایش در مثنویهای عطّار الهی نامه،اسرار نامه، منطق الطّیر، مصیبت نامه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)دعا و نیایش در ادیان به ویژه جهان اسلام از جایگاه و اهمیت خاصیبرخوردار است. بشر به اعتبار سرشت حقیقتجویی همیشه به دنبالتکیهگاهی بوده تا روح تشنه خود را سیراب کند. دعا صمیمیترین شیوهارتباط بین بنده و خداوند ...
-
مفهوم بزنگاهی درد در عرفان عطّار
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)همانگونه که در هر عصری شاعران شاهکارآفرین برای خود سنّتهایادبی اختصاصی دارند. عرفای بزرگ نیز، سنّتهای عرفانیِ مخصوص بهخود را دارا هستند. سنّتهای آنان ممکن است نزدیک به هم باشند ولیهمانند نیستند.تفاوت ...
-
قاف شهر آرمانی، سیمرغ شاه آرمانی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)از زمانهای دور، از زمان هبوط آدم بر روی زمین، آدمی که بهشت برین،آرمانشهر حقیقی را با تمام وجود دیده و احساس کرده بود، ساختن جهانیکه عدالت کامل بر آن حاکم باشد، اندیشۀ اندیشمندان، شاعران، فیلسوفانو ابنای ...
-
بررسی مفهوم عرفانی واقعهی معراج در مقدمهی مثنویهای عطّار
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2017-04-21)عطّار با طرح دو مبحث نعت و معراج در مقدمهی هر یک از مثنویهایخود، ترسیم سیمای عرفانی پیامبر)ص( را، بهعنوان مظهر انسان کامل دراندیشهی عرفانی مد نظر داشته و او را از این جهت مورد ستایش قرار دادهاست. به ویژه ...



