عرف و بنای عقلا در فرایند اجتهاد
(ندگان)پدیدآور
محصلی, هدایتحسین
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
به شهادت تاریخ، شرایع آسمانی در جامعة بهدور از قانون اجلال نزول نیافتهاند. ادیان همگی در آغاز نزول، مواجه با آیین و آدابی جاری و ساری در اجتماع بودند. آداب و قانونهایی که اکثر آنها با ذات انسان، به طور فطری و طبیعی سازگار بوده و هستند.
انسان، موجودی اجتماعی است و با توجه به نیازش همواره در دوجهت تلاش داشته است. یکی بهرهگیری از طبیعت و کوشش برای استمرار حیات، و دیگری قانونگذاری. انسانها پیوسته در هر وضع زندگی، دارای روش و اسلوبهای قانونی بودهاند. بر همین اساس، حکمت و فلسفة آمدن پیامبران در بین انسانها چنین توجیه شده که مهمترین حکمت نزول پیامبران وضع قانون و اصلاح آن است.
بنابراین، بدون تردید میتوان گفت که اساسیترین نقش پیامبران، اضافه بر وضع قانون، ترمیم و اصلاح آداب و سنن اجتماعی بوده که در هر جامعهای این دو به طور طبیعی وجود داشته است
کلید واژگان
عقلبنای عقلا
شریعت
فقه
عرف
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01



