رابطه بین اعتماد اجتماعی با میزان استفاده از رسانه های جمعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد
(ندگان)پدیدآور
افشانی, سیدعلیرضانوریان نجف آبادی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: تأثیر رسانه های جمعی بر اعتماد اجتماعی شهروندان جامعه و نقش آن در پیشبرد اهداف استراتژیک توسعه انسانی و اجتماعی جامعه از مهمترین مباحث امروزی است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی با میزان استفاده از رسانههای جمعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد پرداخته است.
روش: مطالعه حاضر، پژوهشی مقطعی و کاربردی است که طی آن 370 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافتهها: میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان مرد بیش از دانشجویان زن و در بین شاغلین بیش از غیرشاغلین بوده است. همچنین بین میزان استفاده از رسانههای جمعی با ابعاد مختلف اعتماد اجتماعی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از رسانههای جمعی، میزان اعتمادتعمیمیافته، اعتماد به محیط، اعتماد نهادی و اعتماد بینشخصی افزایش پیدا میکند.
نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق همسو با نظریات کلمن،گیدنز و چلبی نشان داد که میزان استفاده از رسانه های جمعی باعث افزایش اعتماد اجتماعی میشوند.
کلید واژگان
اعتماد اجتماعیرسانه های جمعی
سرمایه اجتماعی
دانشجویان
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




