اخــــلاق مادری در اســـلام و فمینیســـــم
(ندگان)پدیدآور
یزدی(دانشگاه قم), اقدسنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تفاوتهای تکوینی جسمی و روحی زن و مرد در خلقت هدفمند بوده است و کمال زن در تکاپو و حرکت درچهارچوب فطری وخلقتی اونهفته است. اسلام مادری را با ضوابط خاص اخلاقی آن ازجمله نمودهای عالی کمال زن دانسته،پرورش نسل را خطیرترین وظیفه ی زن میداند. در جهان غرب به موازات نهضت حقوق بشر و انقلاب صنعتی، جنبش هایی برای احقاق حقوق زنان و برابری با مردان با عنوان "فمینیسم" به ظهور پیوست. این نهضت طی تطوّرات خود به ایدئولوژی همه جانبه با گرایشهای متفاوت تبدیل شده است. فمینیستهای تندرو بر اساس مبانی فکری و فلسفی خاص چون اصل فرد گرایی و آزادی جنسی، مادری را مهم ترین عامل فرودستی و سرکوب زنان میدانند. از نظر آنان مرد سالاری برسراسر تاریخ، جامعه و علم سیطره داشته، شؤون و خصلتهای خاص زنان نادیده گرفته شده است. آنان با انتقاد از اخلاق سنتی، در پی رهیافتهای جدیدی بوده اند تا ضمن ستایش و اثبات برتری خصلتهای زنانه، با تعمیم آنها راهکارهای کلی اخلاقی درسطح عموم جامعه ارائه دهند. ازجمله رهیافت-های آنها به حوزۀ اخلاق، اخلاق مادرانه است. آنان با این رویکرد درپی آنند تا رابطه ی محبت -آمیز و خیر خواهانه ی مادر- فرزندی را الگوی تمام روابط اجتماعی بشر قرار دهند. اسلام فضایلی چون تقوا، عفت، صبر و ایثار و ... را ضروری عملکرد مقام مادری دانسته، دامان مادر را اولین مدرسه ی انسان و مهم ترین عامل انتقال ارزشها به نسلها میداند.
کلید واژگان
مادریخانواده
تفاوتهای بیولوژیک
فمینیستهای تندرو
اخلاق مادرانه
اخلاق مراقبت
تقوا
عفت
گذشت و ایثار
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
هیأت علمی دانشگاه قمشاپا
1735-97912538-2500




