| dc.contributor.author | موحد نیا, معصومه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:02:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:02:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:02:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:02:07Z | |
| dc.date.issued | 2016-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-01-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | موحد نیا, معصومه. (1395). بررسى و نقد فاعلیت نفس نباتى در رخداد تغذیه. پژوهشهای فلسفی -کلامی, 17(4), 109-128. doi: 10.22091/pfk.2016.676 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9791 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2500 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22091/pfk.2016.676 | |
| dc.identifier.uri | http://pfk.qom.ac.ir/article_676.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/145670 | |
| dc.description.abstract | حیات انسان با تغذیه شروع میشود و تغذیه فرآیندی است که در آن موجود بیجان به جسم زنده و پویا تبدیل میشود یا بخشی از جسم زنده میگردد. تأمل درباره چنین فرآیندی در حیطه دانش فلسفه است. تأملات برخی فیلسوفان نشان داده است که در این فرآیند جسمی که از آن تغذیه میشود، از جهت جوهر و عرض تغییر میکند و همسان جسم متغذی میشود تا حیات شکل بگیرد و بدن ساخته شود. فیلسوفان نفس گیاهی را مؤثر فاعل بالطبع این فرآیند میدانند، ولی تبیین آنان چند مسئله را پیش میکشد: 1. این فعل، شرایط فعل طبیعی را ندارد؛ 2. نفس نباتی منطبع در ماده و جسمانی است و از نظر آنان جسم و جسمانی تأثیر استقلالی بر شیء دیگر ندارد؛ 3. مقصود فیلسوفان از نفس نباتی مبهم است؛ و 4. نفس گیاهی در نقطه شروع حیات شخص تحقق نیافته است تا در این فرآیند مؤثر باشد. از آنجا که فیلسوفان پاسخ صریحی به این پرسشها ندادهاند، این پژوهش با تحلیل لوازم التزامی نظریه آنان به حل برخی از این مسائل دست یافته است. راهحل اندیشههای فیلسوفان متقدم، به تعطیلی قوای نفس ناطقه یا تفویض فعل طبیعی میانجامد، ولی با اصلاح نظریه نصیرالدین طوسی به کمک نظریه حرکت جوهری صدرایی میتوان تدبیر بدن را در آغاز حیات تبیین کرد؛ یا با نظریه ارباب انواع، هم مشکل اخیر و هم مشکل جسمانیت نفس نباتی را حل کرد. در پایان این نظر مطرح میشود که تغذیه فعل طبیعی نیست و از ترکیب نظریه نصیرالدین طوسی با نظریه فعل تسخیری صدرا راهحل دیگری به دست میآید که به مشکل تفویض نمیانجامد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 369 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.publisher | University of Qom | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای فلسفی -کلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Philosophical Theological Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22091/pfk.2016.676 | |
| dc.subject | فاعل تسخیری | fa_IR |
| dc.subject | فاعلیت نفس | fa_IR |
| dc.subject | تغذیه | fa_IR |
| dc.subject | طبیعت | fa_IR |
| dc.subject | نفس نباتی | fa_IR |
| dc.subject | عالم مثل | fa_IR |
| dc.title | بررسى و نقد فاعلیت نفس نباتى در رخداد تغذیه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 109 | |
| dc.citation.epage | 128 | |