مفاهیم فلسفی از دیدگاه سهروردی
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سهروردی همه مفاهیم فلسفی را به طور کلّی ذهنی دانسته و برای آنها هیچ حیثیت منشأ انتزاعی در خارجْ، حتی به نحو عینیت با معروض، قائل نشده است. سهروردی، تقریباً در طرح این بحث و در ساختارهای اصلی فکری در این مسئله، کاملاً متأثر از مشائیان به ویژه بهمنیار است. وی با توجه به جوانبِ نظریه خویش، تمام توضیحاتش را به گونهای ارائه کرده که با اعتباری بودنِ معقولاتِ فلسفی سازگار باشد. وی حمل مفاهیم را بر ماهیات و امور خارجی، حملی ذهنی و اضافه کردن آن مفاهیم به امور خارجی توسط ذهن میداند. بدینترتیب باید گفت نزد سهروردی، اتصاف و عروضِ مفاهیم فلسفی، همچون مفاهیم منطقی، هر دو ذهنی است.
کلید واژگان
مفاهیم فلسفیسهروردی
معقول ثانی فلسفی
عروض
اتصاف
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیشاپا
1735-97912538-2500




