بررسی و نقد جریان فکری شعوبیه و تأثیر آن بر کلام شیعی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ظهور اسلام، سطح آگاهیهای مردم جزیرةالعرب را ارتقا داد، اما پس از ارتحال پیامبر اسلام، با پیدایش احزاب سیاسیای که پشتوانه فکری و عقیدتی داشتند، امت اسلامی گرفتار تشتت و اختلافات گستردهای شد. در تقابل با جریان فکری امویان، به عنوان حزب عربی، که تأکید بر نژاد برتر عرب و اجرای سیاستهای ضد دینی داشتند، اندیشه تساویگرایی و مخالفت با تبعیض نژادی میان ملتها با عنوان «اصحاب تسویه» ظهور کرد؛ این گروه خود پس از مدتی گرفتار افراطگرایی شدند و حزب «شعوبیه افراطی» شکل گرفت. هر کدام از احزاب «اصحاب تسویه» و «شعوبیه افراطی» اهداف، انگیزهها و برنامههای جداگانهای داشتند و شعار عدالتمحوری، عدم تبعیض نژادی و تساوی از شعارهای اصلی آنها بود. شعوبیه که در اثر افراط و زیادهروی جریان اموی پدید آمد، خود به نوعی گرفتار افکار نژادپرستانه شد. آنها، که به برتری نژاد ایرانی باور داشتند، کوشیدند با سود جستن از تفاسیر و برداشتهای خاص بر فرق کلامی تأثیرگذار باشند. در این میان، مکتب کلامی شیعی به جهت استحکام اعتقادات شیعه، که نشئتگرفته از قرآن و سیره و سنت رسول گرامی است، از انحرافات فکری شعوبیه مصون ماند. در این مقاله میکوشیم نحوه شکلگیری جریان شعوبیه و میزان تأثیر آن بر کلام شیعی را بررسی کنیم.
کلید واژگان
عصبیت عربیاصحاب تسویه
شعوبیه
اسماعیلیه
معتزله
غالیان
کلام شیعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور.شاپا
1735-97912538-2500




