بررسی و تحلیل نسبت انسان با طبیعت در فلسفه ملاصدرا
(ندگان)پدیدآور
رضایی, ابراهیمشانظری, [جعفرنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در فلسفه ملاصدرا انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انسان تنها موجود ممکنی است که دارای حدّ وجودی مشخص و معینی نبوده و مراتب وجودی او متناظر و مطابق با عوالم و مراتب وجودی آن است. اصول و قواعد تأسیس این نظام فلسفی از قبیل اصالت وجود، تشکیک در وجود و به ویژه دو اصل حرکت جوهری و اتحاد عالم و معلوم و همچنین مراحل تکوین نفس و نسبت آن با بدن میتواند مبنای فلسفه زیستمحیطی را شکل دهد که به واسطه آن بتوان راهکارهایی برای تبیین نسبت انسان و طبیعت ارائه نمود و براساس آن بحران زیستمحیطی که طبیعت از آن رنج می برد، مدیریت شود. در نظام فلسفی حکمت متعالیه، طبیعت به عنوان مرتبهای از مراتب وجود به تناسب بهرهای که از وجود دارد؛ واجد علم، ادراک و شعور است بنابراین تعامل انسان با این موجود زنده به کلی با آنچه در فلسفه زیستمحیطی مبتنی بر فلسفه غرب تعریف شده، متفاوت است. تبیین و تحلیل معنای انسان و طبیعت در فلسفه ملاصدرا و بیان نسبت آن دو از اهداف اصلی این مقاله است.
کلید واژگان
انساننفس
طبیعت
وجود
معرفت
اخلاق
فلسفه زیست محیطی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت دانشگاه اصفهاندانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-97912538-2500




