دوره 17, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • بررسی علم غیب ائمه(ع) در مکتب کلامی علامه طباطبایی و شاگردان وی 

    نیری, عصمت؛ قاسمی, حسین؛ دیاری بیدگلی, محمد تقی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    یکی از مباحث مهم درباره علم غیب این است که: علم ائمه (ع) به جهان غیب مطلق و نامحدود است یا محدود؟ نکته مهم این است که در آیات و روایات، تعبیرات به ظاهر متفاوتی دیده می‌شود. در این بحث، علم غیب را طبق دلالت آیات و روایات و ...

  • کل مقالات فصلنامه پژوهش های فلسفی و کلامی - شماره 68 تابستان 1395 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)

  • بررسی دیدگاه امام خمینی دربارۀ اخبار طینت 

    کریمی, مرتضی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    در منابع حدیثی شیعه، روایاتی وجود دارد که بر اساس آن ها، دو نوع طینت به نام «علّیّین» و «سجّین» یا «جنّت» و «نار» وجود دارد: مومنان و پیروان اهل بیت از طینت علّیّین یا جنّت آفریده شده اند و کفّار و دشمنان اهل بیت از طینت ...

  • تأملی در منشأ تصور علیت 

    خاکبان, سلیمان (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    در پاسخ به این پرسش که «منشأ تصور علیت چیست؟» نظریه‌های گوناگون مطرح بوده است. در این مقاله با پنج نظریه آشنا می‌شویم: 1. هیوم منکر علیت است و نظریة تعاقب را به عنوان توضیح و توجیه آنچه مردم و فیلسوفان علیت می‌شمارند، ...

  • نقد موزر بر استدلال خفای الاهی 

    حسینی, سیدنصیراحمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    جان شلنبرگ، فیلسوف کانادایی‌تبار «استدلال خفای الاهی» را به طور جدی در سال 1993 برای اولین‌بار مطرح کرد. چکیدة سخن شلنبرگ در این استدلال الحادی این است که خداوند قراین کافی بر وجود خود دست‌کم در اختیار برخی انسان‌ها در ...

  • هایدگر و نقد بنیان‌های نظری هرم بزرگ هستی 

    اعتمادی نیا, مجتبی؛ مصلح, علی اصغر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    تلقی‌های سنتی از هرم بزرگ هستی، هر یک به نحوی در دوران جدید تفکر غربی به ویژه پس از قرن هیجدهم رو به ضعف و اوفول نهاد و موجب شد تا این بنیان وجودشناختی تفکرپیشامدرن، در معرض نسیان، نادیده انگاشتن و یا انکار قرار گیرد. در ...

  • تبیین رابطه صفات ذاتی و ذات واجب از دیدگاه ملاصدرا 

    خادمی, حمید رضا؛ شریعتی, سلمان (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2016-08-22)
    چکیدهپیرامون صفات ذاتی خداوند دو دیدگاه عمده وجود دارد. فلاسفه اسلامی قبل از صدرا و متکلمان امامیه عینیت صفات و ذات را برگزیدند. دسته ای از متکلمان غیر امامیه مانند اشاعره و کرامیه قائل به زیادت صفات بر ذات شدند ملاصدرا ...