دوره 11, 4-3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
قفل اسطورۀ ارسطو: بررسی و تحلیل دیدگاههای خاقانی شروانی دربارۀ فلسفه، فیلسوف و عقل
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)آثار ادبی هر قوم و ملتی نشاندهنده سیر فکری آنهاست، و تحلیل این آثار میتواند از جنبههای مختلف کمک شایانی به روشن شدن این روند کند. اندیشه فلسفی در ایران، خصوصاً از قرن پنجم به بعد، بهویژه پس از تألیف تهافت الفلاسفه ...
-
چرایی تبعیت از قانون
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)قانون به عنوان یکی از ابزارهای اساسی برای تنظیم رفتار افراد در جامعه، در صورتی میتواند موفق و کارآمد باشد که ابتدا ادله قانعکنندهای برای لزوم تبعیت از آن وجود داشته باشد. قانون به لحاظ جایگاه اجتماعی خود در میانه دو ...
-
بررسی تطبیقی روایت وحیانی قرآن و روایت اسطورهای سومری- بابلی از طوفان نوح
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)بررسی مقایسهای قصص قرآن با دستاوردهای باستانشناسانه دانشمندان در خصوص وقایع تاریخی، در نشان دادن اعجاز قرآن اهمیت بسزایی دارد. در این مقاله، ابتدا، با توجه به این دستاوردها، روایت اسطورهای سومری- بابلی را در خصوص ...
-
علامه حلّی متکلّم یا فیلسوف اسلامی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)در این مقاله میکوشیم با استناد به آثار خود علامه بررسی کنیم که آیا او در حقیقت یک متکلم است، یا یک فیلسوف. بر اساس این پژوهش، فقط در هشت مورد علامه در مواجهه با فلاسفه آراء متکلمین را بر فلاسفه ترجیح داده است. البته سه ...
-
تفسیر هایدگر از آزادی در فلسفه کانت
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)در این مقاله میکوشیم جایگاه آزادی اصیل را، بنا بر تفسیر هایدگر، در تفکر کانت نشان دهیم. به نظر هایدگر فراروی و استعلای آدمی، اساس آزادی است. انسان به سبب نسبت خاصی که با هستی دارد میتواند از سطح موجودات به سوی خود وجود ...
-
دیویدسون و معضل شکاکیت
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)دیویدسون در طرح نظریۀ شناخت خود به دنبال آن است که پایه و اساس هر نوع شکاکیتی را در هم فرو ریزد. هندسۀ معرفتشناختی وی سه ضلع دارد: شناخت خود، شناخت اذهان دیگر و شناخت جهان خارج؛ وی معتقد است این سه ضلع غیر قابل انفکاک و ...
-
بررسی مسئله دوام پاداش و کیفر اخروی با رویکرد قرآنی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)از جمله مباحث اعتقادی ادیان الاهی وجود عذاب و پاداش اخروی است. در اسلام این مسئله شفافتر و دقیقتر از سایر ادیان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. عالمان مسلمان در چگونگی و چیستی پاداش و عذاب اخروی علاوه بر دلایل عقلی ...
-
حمل اولی و شایع، به قید قضیه و به قید موضوع و فروکاهی معنای دوم به معنای اول
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)فیلسوفان مسلمان حمل اولی و شایع را به دو معنای متفاوت به کار بردهاند: 1. به قید قضیه 2.به قید موضوع. حمل اولی و شایع به قید قضیه نخستین معنای این دو اصطلاح و به ترتیب، به معنای «اتحاد مفهومی» و «حمل مصداقی» است؛ اما حمل ...
-
تبیین قاعده بسیطالحقیقه و دو ساحت مختلف از آن در مکتب صدرایی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)قاعده «بسیطالحقیقه»، از قواعد کلیدی در فلسفه صدرایی است. پردازش این مطلب به عنوان یک قاعده محوری و مؤثر، و تبیین تفصیلی آن از ابتکارات صدرالمتألهین است. در میان فیلسوفان پیشین، تنها میتوان از فلوطین به عنوان طرحکننده ...



