مرور دوره 14, 3-4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
رشد اخلاقی؛ اصول و روشهای آن از نظر افلاطون
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)این مقاله دیدگاه افلاطون را درباره رشد اخلاقی تحلیل و بررسی میکند. اگرچه نخستین تحقیق علمی درباره رشد اخلاقی و پیوند آن با رشد عقلانی را روانشناسان دوران معاصر انجام دادند، اما به گواهی تاریخ، مفهوم رشد اخلاقی و ارتباط ...
-
رابطه طبیعت و مابعدالطبیعه در حکمت متعالیه
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)در این پژوهش به دو مسئله محوری پرداخته شده است: (1) ارائه تصویری از چالش عمیق بین طبیعت و مابعدالطبیعه در آثار بنیانگذاران فلسفه و حکمت یونان، یعنی افلاطون و ارسطو؛ (2) ترمیم و بازسازی این نقیصه با استمداد از آموزههای ...
-
چیستی و انواع لذت از منظر سهروردی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)سهروردی در رسائل و مکتوبات مختلف خویش، تعاریف مختلفی برای لذت ارائه کرده است. این تعاریف از جهت کمیت و کیفیت قیودی که در آن به کار رفته با یکدیگر متفاوت هستند. وی معتقد است میان لذت و نور ارتباط وثیقی وجود دارد. سهروردی ...
-
اسمای الاهی، کلیدهای سلوک عرفانی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)این مقاله در پی یافتن آثار اسمای الاهی به عنوان کلیدهای سلوک عرفانی است. از آنجا که طی طریق الی الله تا رسیدن به قرب الاهی منازلی را میطلبد و از سوی دیگر، هر اسمی از اسمای الاهی ویژگیهای خاص خود را دارد که در مقام ظهور ...
-
جایگاه مراقبه در طریقت
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)نقد، تحلیل و شناخت کامل هر یک از مراحل سیر و سلوک از مهمترین و ضروریترین کارهایی است که باید در پژوهشهای عرفانی بدان توجه کرد. از این طریق میتوان با مبانی نظری و عملی عرفان بیشتر آشنا شد و دقایق متون عرفانی را بهتر ...
-
مسئلۀ وجود: دیدگاه مشکلآفرین کانت و ناکامی رویکرد فرگهای
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)نگارنده در مقالهای که پیش از این انتشار یافته، با استناد به تحلیل جِرُمی شیفر نشان داده است که رویکرد کانت به مسئلۀ وجود دستکم دو نتیجۀ مشکلآفرین، موسوم به "مشکل تناقض" و "مشکل بیهودهگویی"، به بار میآورد. بر مبنای ...
-
بررسی و نقد مبانی و اصول فکری ابن تیمیه در تفسیر قرآن
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)مبانی و دیدگاههای ابنتیمیه در تفسیر، به عنوان بزرگترین شخصیت و پیشوای فرقه سلفیه، جهت شناسایی و نیز برای نشان دادن اثرپذیری تفسیر وی از آرا و اصول فکریاش اهمیتی ویژه دارد. در مقاله حاضر مهمترین اصول و مبانی پذیرفتهشده ...
-
خوانش فارابی و گادامر از افلاطون
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2013-05-22)چکیده فارابی فلسفه افلاطون را در قالب زبان و روش ارسطو توضیح داده و از منطق صوری در تفسیرهای خویش سود جسته است. اما گادامر معتقد است فلسفه دیالکتیکی افلاطون را فقط با دیالکتیک خودش و نه با روشی دیگر میتوان فهمید. فارابی ...



