مرور پژوهشهای فلسفی -کلامی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 599
-
قاعده قبح عقاب بلابیان و مقایسه آن با اصل قانونی بودن مجازات
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 1999-11-22)
-
دیدگاه ابن سینا و صدرالمتألهین درباره علم الهی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)مقاله حاضر در صدد تبیین دیدگاه دو فیلسوف نامدار، شیخالرئیس، ابنسینا و حکیم، صدرالمتألهین و بیان اختلاف نظر آن دو درباره علم الهی است. علم در حکمت صدرایی، امری وجودی و دارای مراتب و در نظام مشایی، کیف نفسانی است. در حکمت ...
-
عاقله اصل حمیت از خانواده
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)از نظر همه مذاهب اسلامی دیه قتل و جنایت خطایی به ترتیب ارث بر عهده چند طایفه است. عاقله عبارتند از: خویشاوندان ذکور جانی که منتسب به پدر باشند، آزادکننده جانی، ضامن جریره و امام.مقاله حاضر دارای دو بخش است: در بخش اول ...
-
اعتبار علم قاضی در دعاوی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)مقالهای را که پیش روی دارید در صدد اثبات حجیت علم قاضی در فیصله دادن به دعاوی است. اگر چه در برخی از روایات، اعتبار علم قاضی نفی شده است، اما عمده فقها در این مورد بر یکی از دو نظر ذیلاند:1. علم قاضی هم در حقوق الله و ...
-
تعلیم و تربیت از دیدگاه محمدبن سحنون دانشمند مسلمان قرن سوم هجری
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)این مقاله به بررسی و شرح آرای تربیتی «ابنسحنون»، متفکر اسلامی قرن سوم هجری و کتاب «آداب المعلمین» وی میپردازد.اهمیت تبیین آرای تربیتی ابنسحنون و کتاب او در این است که:اولا ـ جامعه علمی و فرهنگی ما با اولین تألیف تربیتی ...
-
نقد و نظر در حکم «تلقیح نطفه»
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)تلقیح نطفه در رحم مصنوعی و یا رحم زنی که نسبت به صاحب نطفه بیگانه است از مباحثی است که امروزه در حوزه فقه اسلامی مطرح است جناب آقای مومن در کتابی تحت عنوان کامات سدیده فی مسائل جدیده طی مقاله ای به بحث پیرامون صور مختلف ...
-
وضع حقوقی فرزند خواندگی در ایران
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)موضوع این مقاله که در دو شماره ارایه خواهد شد وضع حقوقی فرزندخواندگی در ایران است.فرزندخواندگی نهاد قانونی است که به موجب آن رابطه خاصی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده به وجود میآید. این امر در طول تاریخ حقوق، ...
-
مهمترین رسالت های آموزش عالی در قرن بیست و یکم
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-02-20)نوشتاری که پیش رو دارید، با نگاهی به عمدهترین مشکلات جوامع انسانی مانند جهل، رشد بیرویه جمعیت، فقر، بیماری، اعتیاد، استعمار، استبداد، آلودگی محیط زیست و پوچی، رسالتهای آموزش عالی را در قرن بیست و یکم در مواجهه با این ...
-
مقایسه تفسیر قمی با روایات تفسیری علی بن ابراهیم در کافی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-05-21)
-
ارتداد از دیدگاه مکاتب فقهی
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-05-21)نویسنده: موسوی رکنی،سید علی اصغر؛
-
زبان قرآن گفتاری یا نوشتاری نویسنده: نکونام،جعفر؛ (18 صفحه - از 20 تا 37)
(دانشگاه قمUniversity of Qom, 2000-05-21)



