مرور دوره 92, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 15 از 15
-
بررسی آرای تفسیری دعوت به حج بر اساس آیه وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَج*
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)در اکثر تفاسیر ذیل آیه «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَج» به حدیثی اشاره شده است که حضرت ابراهیم’ بعد از بنای کعبه به دستور خداوند در یک دعوت عمومی همه مردم را به حج دعوت کرده و در اجابت دعوت وی همۀ موجودات عالم و حتی کسانی ...
-
بررسی تحلیلی – تطبیقی آیه رفع عیسی(ع) در دیدگاه فریقین*
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده تحقیق حاضر به کیفیت دلالت آیه شریفه إذ قال الله یا عیسی إنّی مُتوفّیک و رافعک الیّ بر قضیه رجوع و بازگشت حضرت عیسی× به دنیا در زمان خروج امام زمان# بازمیگردد. این امر با دقت نظر و کنکاش در گفتار و دیدگاههای ...
-
بررسی تطبیقی اشتراکات داستانهای قرآنی* (درآینه تفاسیر «مواهب الرحمن» و «فی ظلال القرآن)»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده کتاب مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن اثری ارزشمند از آیتالله سید عبدالأعلی موسوی سبزواری در حیطه تفسیر قرآن کریم است که تاکنون از مجموع شصت جلد آن، دوازده جلد به زیور طبع آراسته شده است. از جمله موضوعاتی که مفسر در ...
-
بررسی تطبیقی آرای مفسران در تفسیر آیه «نُور» *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)این پژوهش در صدد است تا سه محور از مسایل مهم آیه نور را با توجه به آرای تفسیری مفسران فریقین مورد بررسی قرار داده، و تأویلات ناموجه در تفسیر واژۀ «نور» و جمله شریفه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» را در ترازوی ...
-
بررسی تطبیقی آیۀ مودت از منظر شیعه و اهل سنت *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)یکی از آیاتی که مفسران شیعه و اهل سنت دربارۀ آن دیدگاه متفاوتی ارائه دادهاند، آیه 23 شوری، مشهور به آیۀ مودت است. آنچه بیشتر محل اختلاف این دو فرقه است، بحث پیرامون واژه قربی و در نهایت مودت فی قربی است. این پژوهش به بررسی ...
-
بررسی تطبیقی روشهای انتقال پیام از دیدگاه قرآن کریم و علم ارتباطات*
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده ارتباطات و انتقال پیام، فرایندی پویاست که در آن، فرستنده با گزینش روشها و شیوههای مناسب، ضمن انتقال اطلاعات، افکار و رفتارها، در صدد متقاعد ساختن مخاطبین و تأثیرگذاری بر آنهاست. گرچه در عصر ارتباطات و الکترونیک، ...
-
بررسی تطبیقی فهم از دیدگاه گادامر و علامه طباطبایی *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)فهم کانون هرمنوتیک قرارگرفته و هرمنوتیسینهای بسیاری مانند شلایر ماخر، دیلتای، هرش، هایدگر، گادامر و...به بررسی آن پرداختهاند. در دانش تفسیر نیز واژه فهم در کنار تفسیر بسیار پر کاربرد بوده است تا آنجا که علامه طباطبایی ...
-
بررسی تطبیقی – نقدی بر تعریف مناهج، اتجاهات و اسالیب مباحث تفسیری *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده پژوهش حاضر به فرایند تشخیص مدلول و معنای برخی از مفاهیم متداول در مباحث تفسیری میپردازد که برخی از پژوهشگران در برداشت معنای آنها به اشتباه میافتند. این امر بهویژه در مفاهیم (منهج = شیوه) و (اتجاه = گرایش) و ...
-
بررسی و تحلیل نظریه موافقان و مخالفان وجود سجع در قرآن *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)قرآن کریم از نگاه قرآن پژوهان فریقین در ابعاد مختلف لفظی، محتوایی، سبکی، هنری، نظم، چینش و ... معجزه است و مهمترین دلیل آن آیات تحدی و واقعیت خارجی آن میباشد. یکی از انواع اعجاز هنری و لفظی آن اعجاز لغوی و از مظاهر برجستۀ ...
-
تحلیلی بر حوادث صدر اسلام * (با بررسی ساختار جمعیتی اصحاب پیامبر اکرم’ از منظر قرآن و تفاسیر فریقین)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده در زمان حیات رسول خدا’ حوادثی مانند شکست جنگ اُحد به سبب نافرمانی برخی از اصحاب، حدیث افک و تخلف گروهی از اصحاب از همراهی با پیامبر در جنگ تبوک رخ میدهد. پس از رحلت پیامبر نیز برخلاف وصیت ایشان، خلافت امیرمؤمنان ...
-
تربیت جنسی از نگاه مفسران فریقین*
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)چکیده «تربیت جنسی» به معنای فراهم آوردن زمینه رشد بهنجار و به دور از انحرافات غریزه جنسی، یکی از ساحتهای هشتگانه تربیتی است که با توجه به حسّاسیّتهای ویژة آن، نیازمند بینش و دانش است؛ امری که از دیرباز مورد توجّه ادیان ...
-
تفسیر آیه 60 سورۀ اسراء از دیدگاه مفسران فریقین *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)آیۀ 60 سورۀ اسراء از جمله آیات اعتقادی است که بیان دیدگاه های تفسیری فریقین دربارۀ آن تأثیر مهمی در همگرایی اعتقادی امت اسلامی دارد. این آیه خبر از چهار موضوع: احاطة خدا بر مردم، فتنه بودن رؤیای پیامبر’ و شجرۀ ملعونه و ...
-
مقایسه تطبیقی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر فریقین در بازخوانی آیات «اصحاب الاعراف» *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)قرآن به عنوان مهمترین منبع استخراج آموزهها، نیاز به تبیین دارد و ناهمگونی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر امامیه و اهل تسنن، منشأ پدید آمدن آرای گوناگون در تفسیر آیات شده است. غیر از قرآن و روایات، اقوال صحابه و تابعین ...
-
هویّت یابیِ علم در اندیشه قرآن و روایات *
(جامعه المصطفی العالمیه, 2013-09-23)هویّتِ علم درآیات و روایات نهتنها با یکدیگر تعارض نداشته بلکه از همگرایی کاملی برخوردار بوده به نحوی که نقاط افتراقی در آن قابلمشاهده نیست. در هویّت معنایی علم قرآنی و روایی، گفتهشده است؛ علم به معنای «آگاهی»، «شناخت»، ...



