روششناسی علمی پوپر و ارزش داوری
(ندگان)پدیدآور
سجادی, سیدهدایتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهزعم پوپر، اگرچه در نهان خویش، از برخی داوریهای ارزشی متأثر شده است، اما به آن معنا نیست که خود مرتکب همان خطایی شده که پوزیتیویستها را بدان متهم کرده است. در این مقاله، ضمن پرداختن به نقش ارزشداوری در فلسفة علم پوپر، نشان داده شده است که تأثیرپذیری پوپر از ارزشداوری، فراتر از آن چیزی است که وی به آن اذعانمی کند. به نظر نگارنده، دو موضع مهم در روششناسی علمی پوپر، مستعد نفوذ ارزشها هستند: فرایند وضع و انتخاب قاعدههای روششناسی، و فرایند انتخاب گزارههای پایه. از تحلیل این دو فرایند در روششناسی علمی پوپر، این نتایج استنباط میشوند که «دانشمند، بهمثابة دانشمند ارزشداوری میکند»، و «پوپر هم خود بهمثابة یک فیلسوف علم، ارزشداوری نموده است».
کلید واژگان
پوپرروششناسی علمی
ارزش داوری
قاعدههای روششناسی
گزارههای پایه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری، و دبیر آموزش و پرورش تهرانشاپا
2383-07222383-0735




