دوره 8, شماره 15

 

ارسال های اخیر

  • حیث وجودشناسانۀ ابژکتیویته از منظر گادامر 

    مسعودی, سیداسماعیل؛ زاهد زاهدانی, سیدسعید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)
    ابژکتیویته به عنوان ایدئال علوم - به­خصوص علوم انسانی - مورد نقد گادامر است چون تجربه­ای از­خودبیگانه در انسان شکل داده  و سبب انسداد وجودشناسانه می شود. این ایدئال ناشی از تفوق نقد عقل محض کانت بر علم جدید و همچنین غفلت ...

  • سیر تحول از علوم رشته ای تا علوم میان رشته ای و علوم یکپارچه 

    گلشنی, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)
    از نظرارسطو و فلاسفۀ اسلامی و فلاسفۀ قرون وسطی همۀ علوم زیر چتر فلسفه قرار می گرفت و فلسفه عمدتاً به فلسفۀ نظری و فلسفۀ عملی تقسیم می شد ، که فلسفۀ نظری شامل متافیزیک ، ریاضیات و طبیعیات بود. قبل از تکون علم جدید، دانشمندان ...

  • ارزیابی فلسفی مدل خطی از تمایز علم محض- علم کاربردیمطالعه‌ای موردی در علم نانو 

    یغمائی, ابوتراب (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)
    تقسیم‌بندی علوم به محض و کاربردی سابقه‌ای دویست ساله دارد. در این مدت، فیلسوفان و مورخان علم و فناوری درگیر این مسأله بوده‌اند که چه معیاری این دو نوع علم را از یکدیگر متمایز می‌کند. مدل خطی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین ...

  • جستجوی معقولیت حاکم بر آرائ "ریچارد فولی (Richard Foley, (1947- 

    معین زاده, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)
    ریچارد فولی در زمره نظریه‌پردازان مشهور در باب معرفت‌شناسی و معقولیت محسوبست.  نظریه مختار او در معرفت‌شناسی، "مبناگرائی انفسی"( Subjective foundationalism) است. با مطالعه آثار وی البته مشخص می‌شود که اتخاذ چنین موضعی در ...

  • علم دینی: واکنشی در برابر علم طبیعت‌گرا 

    تقوی, مصطفی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)
    در این مقاله ابتدا با بیان مثال­هایی از علوم جدید نشان داده شده است که برخی نظریه­ها متأثر از پیش­فرض­های طبیعت­گرایی بوده­اند و می­توان داده­هایی تجربی که این نظریه­ها در پی تبیین آنها هستند را به نحوی دیگر با رویکرد دینی ...