دوره 8, شماره 15
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
حیث وجودشناسانۀ ابژکتیویته از منظر گادامر
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)ابژکتیویته به عنوان ایدئال علوم - بهخصوص علوم انسانی - مورد نقد گادامر است چون تجربهای ازخودبیگانه در انسان شکل داده و سبب انسداد وجودشناسانه می شود. این ایدئال ناشی از تفوق نقد عقل محض کانت بر علم جدید و همچنین غفلت ...
-
سیر تحول از علوم رشته ای تا علوم میان رشته ای و علوم یکپارچه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)از نظرارسطو و فلاسفۀ اسلامی و فلاسفۀ قرون وسطی همۀ علوم زیر چتر فلسفه قرار می گرفت و فلسفه عمدتاً به فلسفۀ نظری و فلسفۀ عملی تقسیم می شد ، که فلسفۀ نظری شامل متافیزیک ، ریاضیات و طبیعیات بود. قبل از تکون علم جدید، دانشمندان ...
-
ارزیابی فلسفی مدل خطی از تمایز علم محض- علم کاربردیمطالعهای موردی در علم نانو
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)تقسیمبندی علوم به محض و کاربردی سابقهای دویست ساله دارد. در این مدت، فیلسوفان و مورخان علم و فناوری درگیر این مسأله بودهاند که چه معیاری این دو نوع علم را از یکدیگر متمایز میکند. مدل خطی یکی از قدیمیترین و رایجترین ...
-
جستجوی معقولیت حاکم بر آرائ "ریچارد فولی (Richard Foley, (1947-
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)ریچارد فولی در زمره نظریهپردازان مشهور در باب معرفتشناسی و معقولیت محسوبست. نظریه مختار او در معرفتشناسی، "مبناگرائی انفسی"( Subjective foundationalism) است. با مطالعه آثار وی البته مشخص میشود که اتخاذ چنین موضعی در ...
-
علم دینی: واکنشی در برابر علم طبیعتگرا
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2018-08-23)در این مقاله ابتدا با بیان مثالهایی از علوم جدید نشان داده شده است که برخی نظریهها متأثر از پیشفرضهای طبیعتگرایی بودهاند و میتوان دادههایی تجربی که این نظریهها در پی تبیین آنها هستند را به نحوی دیگر با رویکرد دینی ...



