دوره 6, شماره 12

 

ارسال های اخیر

  • جهان‌شناسی ابویوسف یعقوب بن اسحاق کِندی 

    جعفریان, رسول؛ نیک سرشت, ایرج؛ فرهی, عبدالله (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    کِندی نخستین محصول مهمّ دوران گذار از کلام به فلسفه بود که با اتّکا به آثار مکتب ارسطویی تلاش کرد جهان­شناسی قابل دفاعی در برابر اندیشه­های وارداتی به عالَم اسلام عرضه کند. او فلسفه­ی اولی را اشرف علوم به­شمار می­آورد و ...

  • آیا مدل تکیونیتبیین خوبی برای پدیدۀ ناموضعیت کوانتومی است؟ 

    مال‌میر, سجاد؛ منصوری, علیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    پدیدۀ ناموضعیت کوانتومی به معنای وجود ارتباطات علّی فوق نوری بین ذرات کوانتومی در‌هم‌تنیده است. یکی از راه‌های تبیین چنین پدیده‌ای ارائۀ مدلی تکیونی است.در اینرویکرد ذرات فوق ‌نوری (تکیون‌ها) واسطۀ ارتباط علّی میان نقاط ...

  • هیدگرجوان و بحران علوم نظری 

    حشمتی, عطا؛ سفید خوش, میثم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    هیدگر پس‌از جنگ جهانی اول متوجه بحرانی در علم شد که آن ‌را ناشی از غلبة رویکرد نظری برخاسته از علوم ‌تجربی و تسری‌یافتن این رویکرد به ‌سایر بخش‌های علوم می‌دانست. چیستی این بحران و راه چیرگی بر آن پرسشی است که به‌زعم این ...

  • چالش های روش شناختی تعمیم رویکرد علوم طبیعی به انسان و علوم انسانی در مقایسه با امکان های اندیشۀ فطرت گرا 

    زارعی, مجتبی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    بشر در دوران مدرن، شاهد تحولات بعمده‌ای از جمله گسست بوده است. قطع همبستگی میان علوم طبیعی و علوم انسانی از جمله‌ی این تغییرات به‌شمار می‌رود. در این دوره، علوم طبیعی با محوریت رشته‌هایی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی و ... مبدل ...

  • تلقی واقع گرایانه از مکانیک کوانتومی 

    معصومی, سعید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    در این مقاله با بررسی مواضعی که در آنها به نظر می رسد مکانیک کوانتومی با آموزه واقع گرایی در تعارض باشد، نشان خواهیم داد که با اتخاذ موضع واقع گرایانه ای که اکنون بیشتر فلاسفه علم در مورد مفهوم واقع گرایی علمی دارند می ...

  • سرچشمه‌های معرفت‌شناسی آنارشیستی فایرابند 

    تقوی, مصطفی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2016-09-22)
    این مقاله از سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، نظریه آنارشیستی فایرابند درباره معرفت به اجمال معرفی می­شود. در این بخش توضیح داده می­شود که چرا او مخالف پوزیتیویزم منطقی و فلسفة علمِ پوپر، لاکاتوش و حتی کوهن است و معتقد ...