دوره 5, شماره 10

 

ارسال های اخیر

  • بررسی امکان مفهوم ماند در فیزیک ارسطویی 

    قدمیاری, فرزانه؛ کلباسی اشتری, حسین (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2015-09-23)
    واکاوی مفهوم ماند به‌عنوان قانون اول حرکت در فیزیک کلاسیک که تبیین حرکت بر اساس آن استوارشده و هم‌چنین دو بستر فیزیک ارسطویی و فیزیک کلاسیک به‌‌عنوان دو جریان فکری مهم که صدها سال نظریات غالب بوده‌اند، اهمیت ویژه‌ای به‌عنوان ...

  • تبیین به‌منزلة فرایندی وحدت‏بخش 

    قاسمی نراقی, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2015-09-23)
    رایج‏ترین نظریه‏ای که آغازگر بحث تبیین در قرن بیستم است، نظریة قانون فراگیر تبیین، شامل دو الگوی قیاسی ـ قانونی و استقرایی ـ آماری است. کارل همپل بیان دقیقی از ایدة تبیین علمی را، که توسط هیوم و میل صورت‌بندی مبهمی داشت، ...

  • نظریۀ بازی‌های تکاملی و ارزیابی مجدد از ایدۀ«پیشرفت در نظریۀ بازی‏ها»؛ بررسی از منظر روش‏شناسی علم اقتصاد 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2015-09-23)
    به‌نظر می‌رسد پیدایش نظریة بازی‌های تکاملی و گسترش بهره‌گیری از آن بیان‌کنندة گونه‌ای تغییر در ابزارهای مورد استفادة متخصصان نظریة بازی‌ها و اقتصاددانان باشد؛ چه آن‌که برخی به این نظریه در برابر نظریة بازی‌های کلاسیک ...

  • ناتوانی مدل استیفنز در محدودکردن استدلال «احتیاط بهتر از پشیمانی است 

    اعتمادالاسلامی بختیاری, سیدمحمدمهدی؛ موسوی کریمی, میرسعید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2015-09-23)
    برخی فیلسوفان بر این باورند که اصل انتخاب طبیعی اعتمادپذیری فرایندهای باورسازی را تضمین می‌کند. طبق این دیدگاه، آن دسته از فرایندهای باورسازی که بیش‌تر باورهای صادق تولید می‌کنند تا باورهای کاذب، برای تولید مثل و بقای موجود ...

  • عقلانیت هدف-وسیله، چارچوبی برای عقلانیت علم 

    ربیع نیا, امین (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2015-09-23)
    مسئلة عقلانیت علم، نیازمند بستری برای طرح چیستی عقلانیت است تا در چهارچوب مفهومی از عقلانیت، بتوان چگونگی عقلانیت ماجرای علم را به تصویر کشید. نگارنده در این مقاله تلاش می‌کند تا با استفاده از مفهوم عقلانیت هدف ـ وسیله ...