علم منسوب به جهانبینی خاص: بررسی مسأله امکانپذیری
(ندگان)پدیدآور
تقوی, مصطفی
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله از دو بخش عمده شکل گرفته است. در بخش نخست مقاله نشان میدهیم که برخی از مهمترین نظریههای علم در قرن بیستم یا نتوانستهاند نشان دهند که ارزشداوریها در مقام تقویم و تعیین علم اثری ندارند یا خود، نقش ارزشداوریها را در مقام تقویم و تعیین علم به رسمیت شناختهاند و در خصوص آن نظریهپردازی کردهاند. در این راستا، آرای پوزیتیویستهای منطقی، کواین، پوپر، کوهن، لاکاتوش، فایرابند و بسکار را در خصوص علم به اشاره مورد توجه قرار میدهیم. در بخش بعدی مقاله، به پاسخ این پرسش میپردازیم: آیا بر این اساس که «علم متأثر از مبانی شناختی-هنجاری الف است»، میتوان نتیجه گرفت که «علم مبتنی بر مبانی شناختی- هنجاری خاص، مانند ب، نیز قابل تولید است»؟ همچنین این پرسش مورد تأمل قرار میگیرد که آیا کثرتگرایی در مبانی شناختی- هنجاری یک اصل پسندیدة روششناختی است؟
کلید واژگان
علم منسوب به جهانبینی خاصمقام تقویم و تعیین علم
مبانی شناختی- هنجاری
ارزشداوری
امکان
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی/ دانشگاه صنعتی شریفشاپا
2251-79602423-4419



