بررسی تاثیر راهبردهای رقابتی بر نظام مسئولیت اجتماعی در شرکتهای برتر تولیدی و خدماتی ایران
(ندگان)پدیدآور
تفقدی, حمیدرضارمضانیان, محمدرحیمیاکیده, کیخسرونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای کسب مشروعیت محیطی و به دنبال آن ادامه بقا در محیط، یک اصل ضروری شمرده میشود و میتوان به عنوان یک مزیت رقابتی نیز به آن نگریست. جهت بررسی تاثیر راهبردهای رقابتی شرکتها بر دو بعد این پدیده، یعنی پیوند اجتماعی و تعهد به محیط زیست، اندازه حداقل حجم نمونه از طریق فرمول کوهن، 381 نمونه محاسبه گردید و در نهایت 450 پرسشنامه میان شرکتهای بزرگ و برتر تولیدی و خدماتی ایران که از سایت مدیریت صنعتی استخراج گردیدند، توزیع شده و اطلاعات حاصل از 393 پرسشنامه برگشتی، توسط نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج، راهبرد تمایز، تاثیر مثبت بر این ابعاد دارد و راهبرد رهبری هزینه، تنها بر بعد پیوند اجتماعی تاثیر مثبت میگذارد. ماهیت حقوقی شرکتها که بیانگر خصوصی و یا دولتی بودن آنهاست، رابطه راهبرد تمایز با ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت را تعدیل میکند که نشان میدهد در ایران به هنگام اتخاذ راهبرد تمایز، میان نگاه و رویکرد شرکتهای خصوصی و دولتی نسبت به مسئولیتهای اجتماعی خود، تفاوت معنیدار وجود دارد.
کلید واژگان
تمایزراهبردهای رقابتی
رهبری هزینه
مسئولیت اجتماعی شرکت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایراندانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران




