رابطه «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساسِ قاعده حقیقت و رقیقت
(ندگان)پدیدآور
بابایی, علی
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اساسِ فلسفه شیخ اشراق نور و اساسِ فلسفه ملاصدرا وجود است؛ از نظرِ ملاصدرا وجودِ موردِ نظرِ وی با نورِ اشراقی یکی است؛ حال آنکه شیخ اشراق لااقل قسمی از وجوداتِ مصطلح یعنی همان اجسام را نور نمینامد و از بین اجسام تنها به نور بودنِ نورِ حسی معتقد است؛ و همین نکته دشواریهای بسیاری در یکی دانستنِ نورِ اشراقی با وجود صدرایی فراهم میآورد؛ تا اینکه صدرا میکوشد نسبت به هر دو بندِ سخنِ شیخ اشراق، موضعهایی اتخاذ کند؛ و راهحلهایی برای همراهی وی با دیدگاه خود ارایه دهد. حاصلِ سخنِ صدرا در به چالش کشیدنِ نظرِ شیخ اشراق این است که «یا همه اجسام بهرهای از نورانیت دارند و یا نورِ مادی هم نور نیست»؛ این مقاله با تقریرِ دیدگاههای شیخ اشراق و خوانشهای ملاصدرا معتقد است با تکیه بر اصلِ «حقیقت و رقیقت» که مورد پذیرشِ ملاصدرا هم هست میتوان نشان داد سخنِ شیخ اشراق در طرح نظامِ نوری سازگار است؛ بنابراین «هم میتوان اجسام را ظلمانی دانست و هم نورِ مادی را نور».
کلید واژگان
نوروجود
نور مادی
جسم
حکمت اشراق
حکمت متعالیه
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی شهر اردبیلشاپا
2251-79602423-4419



