مرور دوره 6, شماره 10 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
تجربهگرایی و چالش تحلیلیها
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)با اینکه در چند دهة اخیر دیدگاه پوزیتیویستها پیرامون تمایز تحلیلی- ترکیبی با نقدهایی جدی روبرو شده است اما هنوز نتایج اصلی این تمایز مانند انکار واقعگرایی در دو حوزة ریاضی و منطق و جدایی دانش و ارزش تا حدود زیادی در فلسفة ...
-
تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی در افلاطون ...
-
تقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، زبان، نامتناهی، تعالی ...
-
جایگاه منطق در تقسیمبندی علوم ارسطو
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)ارسطو در جاهای مختلف آثارش، به تناسب بحث، علوم را به اقسام و شاخههایی تقسیم مینماید. وی اولین کسی است که منطق را تدوین و به عنوان یک علم عرضه نموده است. اما در میان تقسیم بندیهایی که ارسطو از علوم بدست داده است نامی از ...
-
همارزی تکامل نهاد اخلاق در فرد و نوع با رجوع به اندیشة فروید
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)تبیین فروید از نهاد اخلاق و نسبت آن با روان آدمی در دو پروژه جداگانه صورت میپذیرد. در پروژه نخست استقرار احساس اخلاقی در روان فرد توضیح داده میشود و در دیگری توضیحی برای چند و چون پیدایش و استمرار نهاد اخلاق در نوع آدمی ...
-
وجوه اشتراک دیدگاههای زبانی گادامر و ویتگنشتاین دوم
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-04-20)هانس گئورگ گادامر و لودویگ ویتگنشتاین بعنوان نمایندگان سرشناس دو سنت اصلی فلسفة معاصر، یعنی سنت فلسفة قارهای و سنت تحلیلی به حساب میآیند. نگرشهای فیلسوفان این دو سنت همواره در مقابل هم بوده است. اما به نظر میرسد برخلاف ...



