دوره 8, شماره 15

 

ارسال های اخیر

  • پدیدار تجربی، برساخت ذهنی و واقعیت هستی شناختی ( تحلیلی بر مسائل تبیین علمی و مواضع رئالیزم انتقادی ) 

    تقی لو, فرامرز؛ پیکانی, جلال (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    تبیین­ های پوزیتیویستی و ابطال­گرایانه، هر دو در این فرض طبیعت­گرایانه اتفاق­ نظر داشته­اند که واقعیت محدود به سطح تجربی است و تبیین علمی باید به این سطح تجربی ارجاع دهد تا از وصف تحقیق ­پذیری، معناداری و علمی بودن برخوردار ...

  • رویکرد نقدی ابن رشد از حدود کاربرد عقل و حضور آن در تفکر فلسفی غرب 

    یوسفی, سجاد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    اصالت عقل ابن­رشد یکی از مؤلفه­های تأثیر­گذار در تفکر فلسفی مغرب‌زمین بوده است و نقد عقلانی حدود به کارگیری عقل یکی از جنبه­های محوری عقل­گرایی وی می­باشد. تحقیق حاضر بر آن بوده است تا امتداد جنبه مذکور را در تفکر فسلفی ...

  • بررسی تطبیقی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین 

    دهباشی, مهدی؛ ذوفقاری, زهرا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    توجه به مبدأ نخستین موجودات و اقامه ی براهین متعدد در اثبات وجود آن از دیرباز در تفکر فلسفی وجود داشته است. پژوهش حاضر از روش مطالعات تطبیقی به مقایسه ی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین پرداخته است. ابتدا ...

  • نظام صدور از منظر سهروردی و ملاحظاتی در باب آن 

    ایمانپور, منصور (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    مسئله­ آفرینش به­ویژه چگونگی پیدایش موجودات فراوان از علت واحد و بسیط، یکی از مسائل مهم و همیشگی فیلسوفان اسلامی است. فیلسوفان مشائی اسلامی در چارچوب مبانی فلسفی خویش و با اعتقاد به منشأ اثر بودن تعقل(علم فعلی) و ترکیب هر ...

  • اخلاق و نظریه نفس در اندیشه استیچ؛ آوردگاه روانشناسی اخلاق و علوم شناختی 

    فاضلی, محمدهادی؛ قراملکی, احد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    استیفن استیچ، یکی از نامدارترین روانشناسان و فیلسوفان حوزه‌های اخلاق و ذهن است. وی با بهره‌گیری و تلفیق سنت‌های روانشناسانه و فلسفی در حوزه‌های مذکور به مرجع بسیاری از پژوهش‌های معاصر در روانشناسیِ اخلاق و فلسفة ذهن بدل ...

  • نسبت زیبایی شناسی و عقلانیت ارتباطی؛ منطق زیبایی‌شناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو 

    مبلغی, عبدالمجید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    این مقاله در پی توضیح مبنای زیبایی شناختی نگرش هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» است. مطابق مدعا تعریف کانت در مبحث نقد قوه حکم خود از امر زیبا، و توضیح وی از قضاوت ذوقی و زیبایی شناسانه، به فهم ابعاد ژرف تر رویکرد هابرماس به ...

  • نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون 

    عنبرسوز, محمد؛ مسعودی, جهانگیر (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفه‌ی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت صحیح و خطاناپذیر ...

  • بررسی و نقد دیدگاه آرتور پیرامون تأثیرپذیری مارکس در مفهوم کار از ارباب و بنده هگل 

    سیفی, مجتبی؛ مشکات, محمد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    تأثیرپذیری مارکس از هگل امری است مورد اتفاق و خصوص تأثیرپذیری اش از بخش ارباب و بنده پدیدارشناسی روح، اگرچه نظریه ای مشهور اما برای برخی مانند آرتور، افسانه ای بیش نیست. امثال سارتر و هیپولیت که تحت تأثیر کوژو، منشأ شهرت ...

  • رابطه کل و جزء در فلسفه لایب نیتس 

    نوری سنگدهی, زهرا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    در این مقاله ما انواع کل و جزء و نسبت میان آن­ها را با توجه به مفهوم بنیادین فلسفه­ی لایب­نیتس یعنی «جوهر» بررسی کردیم. همچنین ارتباط کل و جزء با جوهر را با توجه به برخی اصول اندیشه­ی او مثل امتناع تناقض، جهت کافی، هماهنگی، ...

  • جایگاه تجربه در پارادایم کوهن 

    صادقی, رضا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    بر اساس روش تاریخی کوهن اکتشاف و دادة تجربی در تحقق پارادایم علمی و توسعة علمی عادی نقشی قاطع ندارند. اکتشاف رویدادی فردی و دفعی نیست. بلکه میراثی جمعی است که از اختراع جدا نیست. دادة تجربی نیز مانند اکتشاف متأثر از پارادایم ...

  • ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا الیس 

    معیرزاده, مریم؛ اکرمی, موسی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    ذاتی‌گرایی(Essentialism) نظریه‌ای متافیزیکی است که ریشه در سنت پربار ارسطو دارد. در این نظریه برخی ویژگی‌ها، هویت یک شی‌ء را تعیین می‌کنند. قائلان به چنین دیدگاهی، هر شی‌ء را دارای ذات مختص به خود می‌دانند. نفی امکان شناخت ...

  • رویکرد نقدی ابن‌رشد از حدود کاربرد عقل و حضور آن در تفکر فلسفی غرب 

    یوسفی, سجاد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    اصالت عقل ابن­رشد یکی از مؤلفه­های تأثیر­گذار در تفکر فلسفی مغرب‌زمین بوده است و نقد عقلانی حدود به­کارگیری عقل یکی از جنبه­های محوری عقل­گرایی وی می­باشد. تحقیق حاضر بر آن بوده است تا امتداد جنبه مذکور را در تفکر فسلفی ...

  • پدیدار تجربی، برساخت ذهنی و واقعیت هستی‌شناختی (تحلیلی بر مسائل تبیین علمی و مواضع رئالیزم انتقادی) 

    تقی لو, فرامرز؛ پیکانی, جلال (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    تبیین­های پوزیتیویستی و ابطال­گرایانه، هر دو در این فرض طبیعت­گرایانه اتفاق­نظر داشته­اند که واقعیت محدود به سطح تجربی است و تبیین علمی باید به این سطح تجربی ارجاع دهد تا از وصف تحقیق­پذیری، معناداری و علمی بودن برخوردار ...

  • اخلاق و نظریه‌ی نفس در اندیشه‌ی استیچ: آوردگاه روان‌شناسیِ اخلاق و علوم شناختی 

    فاضلی, محمدهادی؛ فرامرز قراملکی, احد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    استیفن استیچ، یکی از نام­دارترین روان­شناسان و فیلسوفان حوزه­های اخلاق و ذهن است. وی با بهره­گیری و تلفیق سنت­های روان­شناسانه و فلسفی در حوزه­های مذکور به مرجع بسیاری از پژوهش­های معاصر در روان‌شناسی اخلاق و فلسفه­ی ذهن ...

  • نظام صدور از منظر سهروردی و ملاحظاتی در باب آن 

    ایمان پور, منصور (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    مسئله­ی آفرینش به­ویژه چگونگی پیدایش موجودات فراوان از علت واحد و بسیط، یکی از مسائل مهم و همیشگی فیلسوفان اسلامی است. فیلسوفان مشائی اسلامی در چارچوب مبانی فلسفی خویش و با اعتقاد به منشأ اثر بودن تعقل(علم فعلی) و ترکیب ...

  • نسبت زیبایی‌شناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیبایی‌شناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو 

    مبلغی, عبدالمجید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    این نوشتار در پی توضیح مبنای زیبایی­شناختی نگرش یورگن هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» است. مطابق مدعا تعریف امانئول کانت در مبحث نقد قوه حکم از امر زیبا، و توضیح وی از قضاوت ذوقی و زیبایی‌شناسانه، به فهم ابعاد ژرف­تر رویکرد ...

  • رابطه‌ی کل و جزء در فلسفه‌ی لایب‌نیتس 

    نوری سنگدهی, زهرا؛ باکویی کتریمی, حوریه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    در این مقاله ما انواع کل و جزء و نسبت میان آن­ها را با توجه به مفهوم بنیادین فلسفه­ی لایب­نیتس یعنی «جوهر» بررسی کردیم. همچنین ارتباط کل و جزء با جوهر را با توجه به برخی اصول اندیشه­ی او مثل امتناع تناقض، جهت کافی، هماهنگی، ...

  • نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون 

    عنبرسوز, محمد؛ مسعودی, جهانگیر (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    یکی از نقاط ابهام­برانگیز در فلسفه‌ی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دست­یابی به شناخت صحیح و خطاناپذیر ...

  • جایگاه تجربه در پارادایم کوهن 

    صادقی, رضا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    بر اساس روش تاریخی کوهن اکتشاف و داده­ی تجربی در تحقق پارادایم علمی و توسعه­ی علمی عادی نقشی قاطع ندارند. اکتشاف رویدادی فردی و دفعی نیست. بلکه میراثی جمعی است که از اختراع جدا نیست. داده­ی تجربی نیز مانند اکتشاف متأثر از ...

  • ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس 

    معیرزاده, مریم؛ اکرمی, موسی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2014-11-22)
    ذاتی‌گرایی(Essentialism) نظریه‌ای متافیزیکی است که ریشه در سنت پربار ارسطو دارد. در این نظریه برخی ویژگی‌ها، هویت یک شی‌ء را تعیین می‌کنند. قائلان به چنین دیدگاهی، هر شی‌ء را دارای ذات مختص به خود می‌دانند. نفی امکان شناخت ...

View more