دوره 1, شماره 199

 

ارسال های اخیر

  • فلسفه مدرنیته و نقش آن در تعلیم و تربیت 

    سلطان القرایی, خلیل (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-08-23)
    در ساحت تعلیم و تربیت، خوباوری و اعتماد به قدرت تفکر و استنباط انسانی، بسیار ارزنده و یک امر بنیادی است: بدون این که از اهمیت ساحت های دیگر شناخت غفلت کرده باشیم، در این مقاله، به بیان اهمیت تعقل پرداخته ایم؛ تعقلی ...

  • اتهام افلاطون کورنفورد! نقدی بر یک تفسیر 

    صدرمجلس, مجید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-08-23)
    مقاله حاضر، بررسی شرح و تفسیر کورنفورد راجع به اتهام افلاطون است. اتهام این است که افلاطون نظریه «امتناع وجود اضداد در شی واحد» (= خلو شی از اضداد) را به ناحق بر ذهن و زبان پروتاگوراس می گذارد و سرانجام او را به عنوان ...

  • تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه 

    کدیور, محسن؛ سالم, مریم (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-08-23)
    عقول در حکمت متعالیه در دو سلسله طولی و عرضی قرار دارند و همگی جواهری ممکن، ازلی، ابدی، عاقل و کلی می باشند. این جواهر مجرد که وجودشان در حکمت متعالیه کاملا پذیرفته شده است، نقش وجودشناختی خاصی در نظام فلسفی حکمت متعالیه ...

  • کاملیت جهان موجود و مساله شر در اندیشه ابن سینا و ملاصدرا 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-08-23)
    پرسش اصلی مقاله این است که دو فیلسوف بزرگ اسلامی، ابن سینا و ملاصدرا، چگونه کامل بودن جهان موجود را با وجود شرور رایج در آن، اثبات می کردند؟ پاسخ این است که رویکرد این دو فیلسوف در اثبات این مدعا، یک رویکرد پیشینی است و ...

  • پارادوکسهای منطقی 

    رسولی, رضا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-08-23)
    پارادوکس های منطقی یک عبارت یا یک جمله خود ارجاع معیوب اند که هم فرض صدق آن مستلزم تناقض است و هم فرض کذب آن. لذا از آنجا که پارادکس های منطقی درستی مهم ترین تئوری های منطقی و فلسفی مانند تعریف خبر به صدق و کذب پذیری، ...