دوره 7, شماره 13

 

ارسال های اخیر

  • مفهوم "نیستی" در اندیشۀ هایدگر و فلسفۀ چین 

    مصلح, علی اصغر؛ گودرزی, مرتضی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    تحلیل بحثِ نیستی در فلسفۀ هایدگر به خصوص در آثار متأخرِ وی، و جایگاهی که وی برای نیستی در وصول به حقیقتِ هستی و آشکارگی قائل است، اهمیتی به سزا در تاریخ فلسفۀ غرب دارد. هایدگر این بحث را در فرازهایِ مختلف، از جمله در تبیینِ ...

  • اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل 

    فتح‌زاده, حسن (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت را در گفتمان ...

  • نگاهی تحلیلی و انتقادی به شهودگروی اخلاق‌شناختی تامس‌رید 

    عبدل آبادی, علی اکبر (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    در این مقاله کوشیده‌ام تا با روشی توصیفی- تحلیلی، ابتدا از نظریّۀ اخلاق‌شناختی تامس‌رید، فیلسوف اسکاتلندی سدۀ هجدهم، دربارۀ چگونگی ادراک و تصدیق ارزشها و هنجارهای اخلاقی، که به «شهودگروی مبتنی بر فهم عرفی» معروف است، توصیفی ...

  • مفهوم «نیستی» در اندیشۀ هایدگر و فلسفۀ چین 

    مصلح, علی اصغر؛ گودرزی, مرتضی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    تحلیل بحث نیستی در فلسفۀ هایدگر به خصوص در آثار متأخر وی، و جایگاهی که وی برای نیستی در وصول به حقیقت هستی و آشکارگی قائل است، اهمیتی به سزا در تاریخ فلسفۀ غرب دارد. هایدگر این بحث را در فرازهای مختلف، از جمله در تبیین ...

  • هویت عدد در فلسفه تحلیلی فرگه 

    صفری, عبدارضا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    تبیین و تحلیل هویت و مفهوم عدد در قلمرو معیارهای پذیرفته شده فلسفه تحلیلی از منظر فرگه، هدف اصلی این مقاله است و دست آورد مهم آن ورود مقوله‌های مفهوم و مصداق مفهوم هم‌قوه، در تعریف ماهیت عدد و در نتیجه ارایه برداشتی نو از ...

  • علم و نقش آن در کمال آدمی از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا 

    شجاری, مرتضی؛ گوزلی, زهرا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2013-10-23)
    در عرفان ابن­عربی و فلسفۀ صدرایی، علم، از حیث بدیهی بودن مفهومش و در نهایت خفا بودن حقیقتش، حکم وجود را دارد. هیچ چیزآشکارتر و روشن­تر از مفهوم علم نیست تا به واسطۀ آن بتوان علم را تعریف کرد؛ همچنان­که حقیقتِ علم مانند ...