مرور دوره 5, شماره 9 بر اساس تاریخ انتشار

  • رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی 

    امید, مسعود (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی1این مقاله به دنبال تحقیق در شک دکارتی و پی افکندن نگاهی دیگر به این موضوع است. در این نوشتار پس از تعیین روش‌شناسی تحقیق در فلسفة دکارت و تفکیک دو مقام رویکرد و روش در دو منظر درونی و ...

  • سودای سربالا: سقف اخلاق بر ستون سود 

    پیک‌حرفه, شیرزاد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    در فلسفة اخلاق، سه نگرش کلی دربارة میزان مطالبة اخلاق وجود دارد که عبارتند از اخلاق حداکثرگرا، اخلاق اعتدال‌گرا و اخلاق حداقل‌گرا. در این میان، اخلاق اعتدال‌گرا، که بسیار نزدیک به تصور کنونی بشر دربارة میزان مطالبة اخلاق ...

  • مفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی 

    امینی, عبدالله؛ شاقول, یوسف (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    بررسی مفهوم «بازی» در عرصة هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار را تشکیل می­دهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفادة گادامر از مفهوم بازی در عرصة هنر و زیباشناسی تا چه حد می‌تواند از نتایج سوبژکتیویستی ...

  • بررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابن‌سینا 

    سلطان‌القرایی, خلیل؛ آتشی, حسین؛ علمی, زهرا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    ابن‌سینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مسألة شر را مورد تبیین قرار داده‌اند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسش‌های بسیاری که در باب خداوند، خلقت و ... برایش مطرح شده بود ...

  • شکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو 

    ملایوسفی, مجید؛ افلاطونی, سکینه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    اخلاق فضیلت ارسطویی اخلاقی غایتگرا بود، بدین معنی که هدف از کسب فضایل اخلاقی را دستیابی انسان به سعادت یا اودایمونیا می­دانست. بهترین تعبیری که از اودایمونیا صورت پذیرفته است شکوفندگی انسانی است که محور ...

  • تحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئای‌تتوس 

    صدرمجلس, مجید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئای­تتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوه­های زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه می­پردازد. ...

  • وجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر 

    شهرآیینی, مصطفی؛ زینلی, راضیه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)
    دغدغة اصلی سارتر به‌خصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاین‌رو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم می‌کند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ ...