مرور دوره 5, شماره 9 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی1این مقاله به دنبال تحقیق در شک دکارتی و پی افکندن نگاهی دیگر به این موضوع است. در این نوشتار پس از تعیین روششناسی تحقیق در فلسفة دکارت و تفکیک دو مقام رویکرد و روش در دو منظر درونی و ...
-
سودای سربالا: سقف اخلاق بر ستون سود
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)در فلسفة اخلاق، سه نگرش کلی دربارة میزان مطالبة اخلاق وجود دارد که عبارتند از اخلاق حداکثرگرا، اخلاق اعتدالگرا و اخلاق حداقلگرا. در این میان، اخلاق اعتدالگرا، که بسیار نزدیک به تصور کنونی بشر دربارة میزان مطالبة اخلاق ...
-
مفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)بررسی مفهوم «بازی» در عرصة هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار را تشکیل میدهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفادة گادامر از مفهوم بازی در عرصة هنر و زیباشناسی تا چه حد میتواند از نتایج سوبژکتیویستی ...
-
بررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)ابنسینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مسألة شر را مورد تبیین قرار دادهاند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسشهای بسیاری که در باب خداوند، خلقت و ... برایش مطرح شده بود ...
-
شکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)اخلاق فضیلت ارسطویی اخلاقی غایتگرا بود، بدین معنی که هدف از کسب فضایل اخلاقی را دستیابی انسان به سعادت یا اودایمونیا میدانست. بهترین تعبیری که از اودایمونیا صورت پذیرفته است شکوفندگی انسانی است که محور ...
-
تحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئایتتوس
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئایتتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوههای زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه میپردازد. ...
-
وجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2011-11-22)دغدغة اصلی سارتر بهخصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاینرو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم میکند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ ...



