• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه تحلیلی
    • دوره 16, 29 بهار و تابستان1395
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه تحلیلی
    • دوره 16, 29 بهار و تابستان1395
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مروری بر موجه‌سازی استقراء از دیدگاه دیوید میلر

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    492.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    «استقراء» به عنوان روشی برای به‌دست آوردن فرضیه‌های علمی و هم‌چنین شیوه­ای در استدلال، ریشه­هایی تاریخی حتی در آثار فیلسوفان یونان باستان دارد. در مواجهه با مسأله‌ی استقراء که هیوم مطرح کرد، برخی فیلسوفان به  شک‌گرایی روی آوردند و برخی دیگر با ابتناء بر دیدگاه‌های معرفتی موجه­‌سازانه درصدد دفاع از استقراء به‌عنوان روشی علمی برای کسب معرفت برآمدند. دیوید میلر، به پیروی از پوپر همه اشکال پروژه موجه‌سازی معرفتی را شکست خورده می‌داند و معتقد است باید استقراء را بازنشسته کرد و خود را از اعتیاد به موجه‌سازی رهاند. در این مقاله به معرفی دیدگاه عقلانیت نقاد به‌خصوص قرائت میلر درباره­‌ی «مسأله استقراء» پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان
    استقراء
    موجه‌سازی
    عقلانیت نقاد
    تجربه‌گرایی
    عقلانیت علم

    شماره نشریه
    291395
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

    شاپا
    2008-0433
    URI
    http://pi.srbiau.ac.ir/article_9471.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/143676

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب