مرور دوره 8, شماره 1( پیاپی 19) بر اساس عنوان

  • ارتباط میان ذهنی در زیست جهان پدیدارشناسی هوسرل 

    حیاوی, فهد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 2011-03-21)
    آگاهی استعلایی اصل نخستینی است که بنای فلسفه ورزی فیلسوف بزرگی هم چون هوسرل بر آنبنیاد گشته است. وی با پژوهش در ساختار التفاتی این آگاهی، آ نرا چنان بنیادین اصل فلسفه ورزیمی پذیرد و اصلاً خود را نودکارتی دیگری ...

  • قول به اصالت تجربه ی دینی چیست؟ 

    عباسی, بابک (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 2011-03-21)
    ،« تجربه ی دینی »به عام ترین معنای آن، رخدادی درونی (انفسی) یا بیرونی (آفاقی) است که شخص ازسرمی گذراند؛ رخدادی که برای شخص واجد اهمیت و معنای دینی است. اما در فلسفه ی دین بامعنای محدودتری از تجربه ی دینی سروکار ...

  • منطق موقعیت و کاربرد آن در نقد و نظریه ی ادبی 

    اشنوئی محمودزاده, رهبر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 2011-03-21)
    در مباحث نقد ادبی از جایگاه نویسنده و خواننده در تعین نوع خوانش ها و نوع دعاوی موجود درنقادی ها، سخن بسیار به میان آمده است. ولی مشکل اینجا است که هویات نویسندگان و خوانندگانمتون مختلف، هویاتی دقیقاً شناخته شده ...

  • نقدی بر روش ایضاح مفاهیم در فلسفه ی علم: مطالعه ی موردی مفهوم وحدت بخشی 

    صمدی, هادی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 2011-03-21)
    روش ایضاح مفاهیم کارنپ بر این اساس پیشنهاد شد که وظیفه ی فیلسوف علم ابهام زدایی ازمفاهیم مبهم علمی و غیرعلمیِ موجود در زبان علم و جایگزینی آنها با مفاهیمی روشن و ب یابهاماست. نقد های فیلسوفانی مانند استراسون، ...

  • وحدت نفس از نظر ابن سینا و توماس آکوئینی 

    عبدی ساوجیان, نوشین؛ سعیدی مهر, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 2011-03-21)
    مسأله کثرت یا وحدت نفس انسانی از جمله مسائلی است که خاستگاه آن در آثار دو فیلسوف بزرگیونان، افلاطون و ارسطو یافت می شود. افلاطون که با دو نگرش متفاوت به بررسی موضوع م یپردازددر نهایت کثرت نفس را می پذیرد و ارسطو ...